Technika

2009. április 29. szerda, 09:30

A Fiat Multiair-vezérlése - Légügyi

Fojtószelep nélküli benzineseket tervez a Fiat, trükkös változó vezérléssel.

Az új Fiat motor működése

A Multiair-motor egy vezérműtengelyes, kipufogóoldali vezérlése fix időkkel működik. A szívóoldal bütykei azonban kis hidrohengereket lökdösnek, ezek olajnyomása nyitja a szívószelepeket. A hidrohengerek olajtöltését és ezzel a nyitások idejét és mélységét számítógépes működtetésű mágnesszelepek szabályozzák Nézze meg videón is!

A Fiat Multiair-motorjaiban egyelőre csak a szívóoldal változó vezérlésű, működése tisztán olajnyomásos. A vezérműtengelyi bütykök nem közvetlenül a szelepeket lökdösik, hanem hengerenként egy-egy, motorolajjal töltött, apró hidrohenger dugatytyúját. Ezt a hengert alapesetben teljesen motorolaj tölti ki. Az olaj mint folyadék összenyomhatatlan, ezért ilyenkor a henger végére kötött csöveken át olajnyomással mozgatott szívószelepek mozgása tökéletesen követi a bütyökprofilt. A szelepek és a vezérműtengely hidrohengerei közé azonban egy megkerülő mágnesszelepet is beszereltek, ha nyitva van, a motorolaj elfolyik, és a szívószelepek nem nyílnak. Mivel ennek a mágnesszelepnek a működését a motorirányítás szabályozza (hengerenként külön-külön), a szívószelepnyitás tetszőlegesen alakítható az „egybütyöknyi” vezérműtengely-elfordulás alatt.

Az apró mágnesszelepek csak teljes terhelésnél zártak teljesen, kis fordulaton úgy nyitnak, hogy csupán a bütyökprofil vége marad „hasznos”, a fel- és lefutó szakaszban a rendszer elengedi az olajat, s ettől a szívószelepek zárva maradnak. Csak a bütyökcsúcsot használva csökken a szelepnyitási mélység és a nyitvatartási idő, amitől finoman megemelkedik a nyomatékgörbe alja. Az összes többi terhelési helyzetben a szívószelepek a bütyökprofilt követve nyitnak, de a fordulatszámtól és a gázpedál állásától függően mindig korábban zárnak, úgy, hogy bár a bütyök még nyitva tartaná őket, a mágnesszelep elengedi az olajnyomást. Különleges üzemmódok is léteznek: a szívószelepek egy-egy nyitási ciklus alatt akár többször is visszazárhatók, majd újra kinyithatók. Ez az áramlások és a jobb benzin-levegő keveredés miatt fontos. A rendszer továbbfejlesztésével ugyanígy lehetséges a szívószelepeket a kipufogóütemben is rövid időre kinyitni. Ettől kipufogógáz áramlik vissza a szívócsőbe, és elhagyható az égési hőmérsékletet és ezzel a nitrózus gázösszetevőket hatásosan csökkentő drága kipufogógáz-visszavezető rendszer.

A Multiair már menetkész, közvetlen benzinbefecskendezéssel kiegészítve még az idén megjelenik a Fiat szívó- és turbós 1,4-es benzineseiben. De van még érdekesség: az olaszok régóta emlegetett kéthengeres 900-asa is hamarosan színre lép, ugyanezzel a vezérléssel, és ebből is lesz turbó!

Szécsényi

A Multiair rajza, a bal oldalon felül a szabályozó mágnesszeleppel. A képről hiányoznak a szeleprugók, a motorban természetesen benne vannak. Amikor a szívószelepek (részterhelésnél) nem a bütyökprofil szerint zárnak, a hidraulikus hengerek tompítják a rugós szelepcsukást
 
A diagram a szívószelepek nyitását mutatja, a vízszintes tengelyen a vezérműtengely elfordulási szöge, a függőlegesen a szelepnyitás mélysége olvasható le. A működési módok, fentről lefelé: teljes terhelés (a szelepek teljesen a bütyökprofilt követve nyitnak-zárnak), kis terhelés (csak a bütyökcsúcs nyit-zár), részterhelési állapotok (a bütyök nyit, de a szelepek korábban zárnak). A legalsó helyzet a többszörös nyitást mutatja, amikor a szívóütem alatt a szívószelepek bezárnak, majd újra kinyitnak
 
A hengerfej. Látszik a vezérműtengely és a hidrohengersor
    

Bővebben az Az Autó 2009/5. számában olvashat a cikk témájáról!

Videó

A videón jól látszik a szerkezeti felépítés, és a rendszer összes üzemmódja is. A film végén a bal alsó sarokban a fordulatszámmérő mellett, a szívószelepek nyitási görbéi láthatók, vagyis az, hogy az adott terhelési helyzetben hogyan nyílnak a teljes terheléses állapothoz képest.

Bővebben az Az Autó 2009/5. számában olvashat a cikk témájáról!

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hyundai Santa Fe

A koreaiak nem kapkodnak, egyelőre patikamérlegen adagolják az információkat...

Itt az új Suzuki Ignis

Hamarosan elérhető lesz a hazai kereskedésekben az új Ignis....

Az Autobest a közlekedés biztonságáért

"Minden nap 500 gyermek veszíti életét közlekedési balesetben. Ezt...

Dízelbotrány Németországban

A Volkswagen dízelbotrány új szakaszába lépett. Németországban a céget...

Ilyen az új Volkswagen Caddy

Az 1982-ben bemutatott egyszerű platós Golfból igazi multifunkciós modell...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás