Aktuális

2009. április 23. csütörtök, 18:52

Ratrack: PB 260 DW - Szépség vagy szörnyeteg?

Tűzpiros, kétszemélyes, Recaro-ülések, 260 lóerő, turbó, majd 1000 Nm-nyi nyomaték. Mi az?

A hosszú, csáprágószerű lapátot bonyolult hidraulikus rendszer mozgatja minden irányba. Lehet állítani a dőlését, a magasságát, sőt a két szélső lap állásszögét is

Az adatok már önmagukban is szédítőek, de ez nem egy sportkocsi, hanem a német Kässbohrer cég ratrackja. Az első ilyen sípályát rendbentartó szerkezetet 1969-ben szerelték össze, 2006-ban pedig a tizenötezredik gördülhetett le a futószalagról. A világon szinte mindenhol ismerik a márkát, piaci részesedése ugyanúgy tekintélyt parancsol, mint gépei.

Leginkább sípályákon vonulnak ezek az ördögi szerkezetek, de hatalmas teherbírásuknak és a szélsőséges körülmények között mutatott jó tulajdonságaiknak köszönhetően még az északi-sarki kutatásokhoz is alkalmazzák őket. A hozzájuk kapható kiegészítők száma is elképesztő, így működésük nem csupán havas terepre korlátozódik, látni őket mocsarakban, vagy éppen földmunkagéppeké is átalakíthatók. Hála a lánctalpaknak, súlyuk jól megoszlik a felületen, amin haladnak; a ratrack szinte elsüllyeszthetetlen.

 

Mint a szentjánosbogarat, általában csak estefelé látni. Végsebességét, a 20 km/h-t nagyon ritkán használja ki, inkább komótosan ballag. Annak ellenére, hogy a pályák jól ki vannak világítva, nagy hasznát veszi a fényszóróknak
 
A lánctalp ezen a helyen ér körbe. Jól látszanak az alumíniumlapokból kiálló gleccserszögek, ezek akadályozzák meg, hogy a ratrack oldalra csússzon a hegyen
 
Ez az úgynevezett fräser aprítja hátul a havat. A komplett hátsó rész belülről vezérelhető. Munka közben húzza maga után a gép, de tolatáskor magától fölemeli
    

  

Mindkét oldalon ilyen Recaro-ülések vannak, igaz, légrugó csak a vezetőnek jutott. Hogy ki ne essen belőle az utas, meglepően jó az oldaltartása, néhány sportkocsi is megirigyelhetné
 
A bal oldali potméterrel lehet „sebességet váltani”. Jobbra alul a fordulatszámmérő látható. Munka közben 1200–2000/percen érdemes tartani a fordulatot
 
A vezetőhöz közelebb eső karral lehet az első lapátot mozgatni, a távolabbival pedig a hátsó fertályt. Kilométeróra egyáltalán nincsen, itt a főszerep a fordulatszámé és az olajnyomásoké
    

Bővebben az Az Autó 2009/4. számában  olvashat a cikk témájáról!

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hyundai Santa Fe

A koreaiak nem kapkodnak, egyelőre patikamérlegen adagolják az információkat...

Itt az új Suzuki Ignis

Hamarosan elérhető lesz a hazai kereskedésekben az új Ignis....

Az Autobest a közlekedés biztonságáért

"Minden nap 500 gyermek veszíti életét közlekedési balesetben. Ezt...

Dízelbotrány Németországban

A Volkswagen dízelbotrány új szakaszába lépett. Németországban a céget...

Ilyen az új Volkswagen Caddy

Az 1982-ben bemutatott egyszerű platós Golfból igazi multifunkciós modell...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás