Újautó

2009. március 16. hétfő, 00:52

Teszt: Dodge Caliber SXT 2.0 CRD - Ruha teszi?

A Caliber igazi amerikai mix. A sokféle stílusirányzat vonásait hordozó feltűnő lemezruha alatt valójában kompakt ötajtós lakozik, kifejezetten Európának szánt dízelmotorral

Kicsit retro

alán ebből a nézetből a legterepjárósabb a Caliber. A hűtőmaszk a Dodge-pickupokra utal, a keskeny ablakok a hotrod-örökséget hangsúlyozzák
Talán ebből a nézetből a legterepjárósabb a Caliber. A hűtőmaszk a Dodge-pickupokra utal, a keskeny ablakok a hotrod-örökséget hangsúlyozzák

Nem könnyű eldönteni, mi is ez; az utcán mindenki mást mond: szabadidő-terepjáró, egyterű, sportkombi, retro ötajtós stb. Egyesek ráadásul a Subaru Foresterhez, mások pedig a nálánál retrósabb vonalú Chrysler PT Cruiserhez hasonlítják. Egy kicsit talán mindenkinek igaza van, a Dodge szerint ugyanis a Caliber igazi „crossover”, azaz több kategória elemeit egyesítő modell. A végső megoldást a méretek és az utastér kialakítása adja, ezek alapján – minden formai besorolást figyelmen kívül hagyva – a Caliber kompakt ötajtós, azaz nálunk elvileg az Astra, a Golf, a Mégane, a Corolla, a Focus és ezek társai számítanának a legfőbb ellenfeleinek. Valóban?

Az amerikaiak autókhoz való viszonya visszás, mert bár egyrészről társadalmuk meglehetősen márkakaszt rendszerű, vagyis az egyes típusok és a velük autózók társadalmi státusa között közvetlen összefüggés áll fenn (sokkal jobban, mint Európában), az autókat mégis sokkal inkább használati tárgyakként kezelik. Fontosnak tartják a kényelmi felszereléseket és a méreteket, de a technológiai fejlettség, az összeszerelés és a felhasznált anyagok minősége legfeljebb csak másodlagos. Így fordulhat elő, hogy még a magasabbra pozicionált újvilági autókban is találhatunk kopogós, olcsó anyagokat, pontatlan illesztéseket, rossz fogású kapcsolókat. Igaz, a tengerentúlon az autók árai is mások: bár ott dízellel nem árulják, az 1,8-as alapválto

A műszerfal csupa kemény műanyagból áll, az üzemanyagszint-jelzővel és a motorhőmérővel közös házba épített iránytű valódi amerikai tartozék. Érzékenysége, a központi zár és a világítás működése a fedélzeti számítógépen keresztül konfigurálható
A műszerfal csupa kemény műanyagból áll, az üzemanyagszint-jelzővel és a motorhőmérővel közös házba épített iránytű valódi amerikai tartozék. 

zatokat összevetve a Caliber odahaza jó kétmillió forinttal olcsóbb, mint nálunk! Itthon tehát nem az eredeti, középárú családi autó szerep jut neki: amerikai életérzést sugárzó, feltűnő stílusmodellként kell szerepelnie, ennek megfelelő árakon.

A látványosan nagyon ami, 18 colos krómozott alufelnikre (a csillogó bevonat valójában az ötküllős alufelnikre pontosan illeszkedő műanyag tárcsákon díszeleg) állított finoman retrós beütésű karosszérián elsőre a tető alacsonysága tűnik fel. Az oldalablakok keskenyek, az autó orra magas, büszkén utalva ezzel a Dodge igazi sikerműfajára, a pickupokra, a hasmagasság pedig könnyű terepjárós. A finoman nyíló ajtókat kitárva meglepő kép fogad: koherensen szögletes formatervezésű műanyagtenger, áruszállítóknak is becsületére váló mennyiségben. A felületek többsége a szürke valamelyik árnyalatában pompázik. A beszállónak meglepően nagyot kell lépnie, a küszöb teherautósan széles és magas is, ráadásul jó részét könnyen karcolódó műanyaggal burkolták. Az olcsó felületek látványa egyébként nem kellemetlen, a tapintásuk azonban az, még az utasok által rendeltetésszerűen fogdosott részeken is.

A cikk még nem ért véget. Lapozzon!

 

A pedálrend elhibázott: bár a lábtér tágas, a magas kuplung hosszú úton jár, a fék/gáz különbség pedig túlzott
A pedálrend elhibázott: bár a lábtér tágas, a magas kuplung hosszú úton jár, a fék/gáz különbség pedig túlzott
A pontosan megvezetett gumiszoknyás sebességváltó kar hosszú utakon jár. A középkonzol sarka nyomhatja a magasabb termetű vezetők lábát. Furcsa, de nem rossz, hogy a fényszóró magasságállításának gombját a váltókar elé szerelték
A pontosan megvezetett gumiszoknyás sebességváltó kar hosszú utakon jár. A középkonzol sarka nyomhatja a magasabb termetű vezetők lábát. Furcsa, de nem rossz, hogy a fényszóró magasságállításának gombját a váltókar elé szerelték
Jól szól, és ügyes megoldással a motor leállítása után csak az ajtó nyitásakor kapcsol ki a gyári rádió. Alatta kacatfiók
Jól szól, és ügyes megoldással a motor leállítása után csak az ajtó nyitásakor kapcsol ki a gyári rádió. Alatta kacatfiók

Kicsit sportkombi

Hátulról egyértelműen kompakt ötajtós a Caliber
Hátulról egyértelműen kompakt ötajtós a Caliber

A műszerfal egyértelmű, jelzéseinek többsége sötétben is pontosan, jól értelmezhető, bár a sebességmérő számlapjára zsúfolt apró visszajelző fények nehezen láthatók, a nagyméretű órák leolvas-hatósága sötétben is példás. A beltérben nyoma sincs a kívülről esetleg feltételezhető egyterűségnek. A Caliber nagyvonalúan bánik a nem túl sok hellyel, rekeszei legfeljebb átlagosak, a teljesen műanyag burkolatú elülső ajtók zsebei hasznavehetetlenül kicsik, a műszerfal bal oldalán a légbeömlő fölé faragott cigisdoboznyi odú pedig használhatatlan, mert fedél híján gyorsításkor a könnyebb tárgyak is kipotyognak belőle. A középkonzolon a rádió alatt található még egy keskeny nyílás, a kényelmesen magasra emelt váltókar alatt pedig megvilágított pohártartók, kemény aljú mélyedések és kétszintes, jó kialakítású, de kemény gumiszerű műanyaggal burkolt kartámaszrekesz várja a holmikat. A hűthető, kétszintes, de világítás nélküli és béleletlen kesztyűtartó méretes, igazi amerikai felszerelés benne a dobozositalt tartó betét.

sendes, takarékos, de csak 1800/ perctől nyomatékos a CRD-vé keresztelt Volkswagen PD TDI-dízel
Csendes, takarékos, de csak 1800/ perctől nyomatékos a CRD-vé keresztelt Volkswagen PD TDI-dízel

A konszernen belüli Chrysler PT Cruiserrel nem rokon, önálló padlólemezre, s elöl-hátul McPherson-futóműre állított Caliber 2,0 literes, négyhengeres, hengerenkénti négyszelepes, változó turbógeometriás  dízelje nem közös csöves, hanem fúvókaadagolós. A Volkswagentől vásárolt – itt csak 15 000 kilométeres szervizciklusú – egység nyáron egyáltalán nem igényli az izzítást, de amerikai szokás szerint csak padlóig nyomott, kényelmetlenül hosszú úton járó, magas alapállású kuplunggal indítható. A motorzaj-szigetelő mérnökök jó munkát végeztek, a dízel kerregése mindig hallható, de távoli, és még nagy fordulatokon sem zavaró. Ugyanez mondható el a rezgésszigetelésről: a motor dízelsége szinte érezhetetlen, még a váltót és a pedálokat is sikerült teljesen bizsergésmentessé tenni. A futómű hangfogója már nem sikerült ilyen jól, a nagy kerekek gördülési zaja kis sebességnél is jól hallható, autópályán pedig (a burkolat érdességétől függően) olykor erős.

 A széles látóterű, fűthető tükrök nem aszferikusak. Jó ötlet, hogy házuk anyagában színezett fekete, kopásálló műanyag
A széles látóterű, fűthető tükrök nem aszferikusak. Jó ötlet, hogy házuk anyagában színezett fekete, kopásálló műanyag

A Caliberből, enyhén emelt üléshelyzete ellenére, nem jó a kilátás. Az oldalablakok szűkek, a vastag A-oszlopok kanyarodáskor zavarnak, a hátsó fejtámlák eltüntethetetlenek, így mindig belógnak a tükör képébe, a C-oszlopok pedig a térérzeten sokat javító apró ablakaik ellenére túl szélesek. Az autó dacára mindezeknek könnyen megszokható, a szélvédőben állandóan tükröződő műszerfaltető azonban zavaró. A tükrök nagyon jók, bár egyik oldalon sem aszferikusak, terepjárósan nagyok, holttérmentesek, és nagy sebességnél sem szélzajosak. Az összeszerelés minőségét jelzi, hogy a Caliberben csak az igazán rossz utakon zörögnek a műanyagok.

Még mindig van hátra. Lapozzon!

Két látványos, misztikus megvilágítású pohártartó az elülső ülések között, a hamutartó „kuka” áthelyezhető, de mindenhol nehéz hozzáférni
Két látványos, misztikus megvilágítású pohártartó az elülső ülések között, a hamutartó „kuka” áthelyezhető, de mindenhol nehéz hozzáférni
Ez Amerika. A csomagtérajtóból (felárért) két hangszóró hajtható ki, indulhat a kerti grillparti
Ez Amerika. A csomagtérajtóból (felárért) két hangszóró hajtható ki, indulhat a kerti grillparti

Kicsit egyterű

A hasmagasság szinte könnyűterepjárós, az ajtók szélesre nyílnak. A csomagtérfedél rugói erősek, így az nehezen csukható
A hasmagasság szinte könnyűterepjárós, az ajtók szélesre nyílnak

A nagy rugózatlan tömegekkel küzdő futómű beállítása inkább amerikai, semmint európai, hosszú úthullámokon szinte limuzinosan leng át a Dodge, ám az apróbb hibákat (a csatornafedeleket is) olykor zokon veszi. Lágy rugói miatt a kanyarodási oldaldőlés is megszokást kíván, de ettől és a nagy áttételű, ultrakönnyű, csak magasságban állítható és hagyományosan hidraulikus, sebességfüggő rásegítésű szervokormánytól eltekintve pontosan irányítható a fordulékony autó. A hatfokozatú sebességváltó áttétellépcsői nagyok, s szinte valamennyi fokozat túlságosan hosszú. A hosszú utakon, de kis erőszükséglettel és precízen tologatható váltókarhoz a dinamikus haladás érdekében viszonylag gyakran kell nyúlni, ám ha megelégszünk az átlagos gyorsulással, tudomásul vesszük a 140 lovas PD TDI rég ismert 1800/perc alatti méretes turbólyukát és nyomatékszegénységét, urasan, amerikaias lazasággal haladhatunk. Városba legfeljebb a negyedik való.

A csomagtartó kemény padlója szükségpótkereket rejt, horgonyzókampókat csak az üléstámlákra szereltek

Autópályán kevés motor- és szélzajjal gurul a Dodge, 130 km/ óránál a dízel 2600-at fordul percenként, és innen visszakapcsolás nélkül is dinamik usan gyorsít. Az egyenesmenet pontos, az oldalszélre azonban érzékeny a karoszszéria; az ívmenet még terhelten is biztonságosan semleges. A négytárcsás fékrendszer az átlagosnál határozottabb pedálerővel, de pontosan adagolhatóan dolgozik, a fék/gáz magasságkülönbség egyértelműen túlzott, a fékezési billenések a lágy futóműhangolás ellenére kicsik. Az eltérő hosszúságú féltengelyek hibája, hogy erős gyorsításkor a nyomaték ki szeretné csavarni a jó fogású bőrhuzatú kormányt a vezető kezéből. Ellen kell tartani.

A hosszú távon kifejezetten takarékosan, 7,5 l/100 km körüli átlagfogyasztással használható, négyfős családoknak is megfelelő utasterű gázolajos Caliber jó felszerelése ellenére viszonylag jelentős árával, egyszerű anyagaival itthon minden bizonnyal a kompromisszumkész különlegességkeresők autója lesz. A csodálkozó tekintetek és a feltűnés garantált!

Szécsényi

A felső kesztyűrekesz az autó többi pakolóhelyéhez hasonlóan burkolatlan
A felső kesztyűrekesz az autó többi pakolóhelyéhez hasonlóan burkolatlan
A háromszemélyes hátsó pad formázatlan, az aszimmetrikus osztású támla dőlésszöge változtatható
A háromszemélyes hátsó pad formázatlan, az aszimmetrikus osztású támla dőlésszöge változtatható
 rövid, de szélesre tárható hátsó ajtókra nem jutott zseb
A rövid, de szélesre tárható hátsó ajtókra nem jutott zseb

 

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Kötések

Passat díszcsomagolásban, a belépő dízelmotorral és közepes felszereltséggel.

Megjelent a decemberi Retro Mobil!

Decemberi számunkban klasszikus Peugeot kincseket próbálunk, ZIL tűzoltóautót, V8-as...

Meglódult az elektromos autók iránti kereslet

A tisztán elektromos meghajtású autók állami támogatásának tavaly október...

Nagy falat

Az XC90 technikájának színe-java egy számmal kisebb méretben.

Kanada győzött!

Kanadában győzött a pertársaság. A becsapott vevők kényük-kedvük szerint...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás