Újautó

2009. március 16. hétfő, 00:52

Teszt: Dodge Caliber SXT 2.0 CRD - Ruha teszi?

A Caliber igazi amerikai mix. A sokféle stílusirányzat vonásait hordozó feltűnő lemezruha alatt valójában kompakt ötajtós lakozik, kifejezetten Európának szánt dízelmotorral

Kicsit retro

alán ebből a nézetből a legterepjárósabb a Caliber. A hűtőmaszk a Dodge-pickupokra utal, a keskeny ablakok a hotrod-örökséget hangsúlyozzák
Talán ebből a nézetből a legterepjárósabb a Caliber. A hűtőmaszk a Dodge-pickupokra utal, a keskeny ablakok a hotrod-örökséget hangsúlyozzák

Nem könnyű eldönteni, mi is ez; az utcán mindenki mást mond: szabadidő-terepjáró, egyterű, sportkombi, retro ötajtós stb. Egyesek ráadásul a Subaru Foresterhez, mások pedig a nálánál retrósabb vonalú Chrysler PT Cruiserhez hasonlítják. Egy kicsit talán mindenkinek igaza van, a Dodge szerint ugyanis a Caliber igazi „crossover”, azaz több kategória elemeit egyesítő modell. A végső megoldást a méretek és az utastér kialakítása adja, ezek alapján – minden formai besorolást figyelmen kívül hagyva – a Caliber kompakt ötajtós, azaz nálunk elvileg az Astra, a Golf, a Mégane, a Corolla, a Focus és ezek társai számítanának a legfőbb ellenfeleinek. Valóban?

Az amerikaiak autókhoz való viszonya visszás, mert bár egyrészről társadalmuk meglehetősen márkakaszt rendszerű, vagyis az egyes típusok és a velük autózók társadalmi státusa között közvetlen összefüggés áll fenn (sokkal jobban, mint Európában), az autókat mégis sokkal inkább használati tárgyakként kezelik. Fontosnak tartják a kényelmi felszereléseket és a méreteket, de a technológiai fejlettség, az összeszerelés és a felhasznált anyagok minősége legfeljebb csak másodlagos. Így fordulhat elő, hogy még a magasabbra pozicionált újvilági autókban is találhatunk kopogós, olcsó anyagokat, pontatlan illesztéseket, rossz fogású kapcsolókat. Igaz, a tengerentúlon az autók árai is mások: bár ott dízellel nem árulják, az 1,8-as alapválto

A műszerfal csupa kemény műanyagból áll, az üzemanyagszint-jelzővel és a motorhőmérővel közös házba épített iránytű valódi amerikai tartozék. Érzékenysége, a központi zár és a világítás működése a fedélzeti számítógépen keresztül konfigurálható
A műszerfal csupa kemény műanyagból áll, az üzemanyagszint-jelzővel és a motorhőmérővel közös házba épített iránytű valódi amerikai tartozék. 

zatokat összevetve a Caliber odahaza jó kétmillió forinttal olcsóbb, mint nálunk! Itthon tehát nem az eredeti, középárú családi autó szerep jut neki: amerikai életérzést sugárzó, feltűnő stílusmodellként kell szerepelnie, ennek megfelelő árakon.

A látványosan nagyon ami, 18 colos krómozott alufelnikre (a csillogó bevonat valójában az ötküllős alufelnikre pontosan illeszkedő műanyag tárcsákon díszeleg) állított finoman retrós beütésű karosszérián elsőre a tető alacsonysága tűnik fel. Az oldalablakok keskenyek, az autó orra magas, büszkén utalva ezzel a Dodge igazi sikerműfajára, a pickupokra, a hasmagasság pedig könnyű terepjárós. A finoman nyíló ajtókat kitárva meglepő kép fogad: koherensen szögletes formatervezésű műanyagtenger, áruszállítóknak is becsületére váló mennyiségben. A felületek többsége a szürke valamelyik árnyalatában pompázik. A beszállónak meglepően nagyot kell lépnie, a küszöb teherautósan széles és magas is, ráadásul jó részét könnyen karcolódó műanyaggal burkolták. Az olcsó felületek látványa egyébként nem kellemetlen, a tapintásuk azonban az, még az utasok által rendeltetésszerűen fogdosott részeken is.

A cikk még nem ért véget. Lapozzon!

 

A pedálrend elhibázott: bár a lábtér tágas, a magas kuplung hosszú úton jár, a fék/gáz különbség pedig túlzott
A pedálrend elhibázott: bár a lábtér tágas, a magas kuplung hosszú úton jár, a fék/gáz különbség pedig túlzott
A pontosan megvezetett gumiszoknyás sebességváltó kar hosszú utakon jár. A középkonzol sarka nyomhatja a magasabb termetű vezetők lábát. Furcsa, de nem rossz, hogy a fényszóró magasságállításának gombját a váltókar elé szerelték
A pontosan megvezetett gumiszoknyás sebességváltó kar hosszú utakon jár. A középkonzol sarka nyomhatja a magasabb termetű vezetők lábát. Furcsa, de nem rossz, hogy a fényszóró magasságállításának gombját a váltókar elé szerelték
Jól szól, és ügyes megoldással a motor leállítása után csak az ajtó nyitásakor kapcsol ki a gyári rádió. Alatta kacatfiók
Jól szól, és ügyes megoldással a motor leállítása után csak az ajtó nyitásakor kapcsol ki a gyári rádió. Alatta kacatfiók

Kicsit sportkombi

Hátulról egyértelműen kompakt ötajtós a Caliber
Hátulról egyértelműen kompakt ötajtós a Caliber

A műszerfal egyértelmű, jelzéseinek többsége sötétben is pontosan, jól értelmezhető, bár a sebességmérő számlapjára zsúfolt apró visszajelző fények nehezen láthatók, a nagyméretű órák leolvas-hatósága sötétben is példás. A beltérben nyoma sincs a kívülről esetleg feltételezhető egyterűségnek. A Caliber nagyvonalúan bánik a nem túl sok hellyel, rekeszei legfeljebb átlagosak, a teljesen műanyag burkolatú elülső ajtók zsebei hasznavehetetlenül kicsik, a műszerfal bal oldalán a légbeömlő fölé faragott cigisdoboznyi odú pedig használhatatlan, mert fedél híján gyorsításkor a könnyebb tárgyak is kipotyognak belőle. A középkonzolon a rádió alatt található még egy keskeny nyílás, a kényelmesen magasra emelt váltókar alatt pedig megvilágított pohártartók, kemény aljú mélyedések és kétszintes, jó kialakítású, de kemény gumiszerű műanyaggal burkolt kartámaszrekesz várja a holmikat. A hűthető, kétszintes, de világítás nélküli és béleletlen kesztyűtartó méretes, igazi amerikai felszerelés benne a dobozositalt tartó betét.

sendes, takarékos, de csak 1800/ perctől nyomatékos a CRD-vé keresztelt Volkswagen PD TDI-dízel
Csendes, takarékos, de csak 1800/ perctől nyomatékos a CRD-vé keresztelt Volkswagen PD TDI-dízel

A konszernen belüli Chrysler PT Cruiserrel nem rokon, önálló padlólemezre, s elöl-hátul McPherson-futóműre állított Caliber 2,0 literes, négyhengeres, hengerenkénti négyszelepes, változó turbógeometriás  dízelje nem közös csöves, hanem fúvókaadagolós. A Volkswagentől vásárolt – itt csak 15 000 kilométeres szervizciklusú – egység nyáron egyáltalán nem igényli az izzítást, de amerikai szokás szerint csak padlóig nyomott, kényelmetlenül hosszú úton járó, magas alapállású kuplunggal indítható. A motorzaj-szigetelő mérnökök jó munkát végeztek, a dízel kerregése mindig hallható, de távoli, és még nagy fordulatokon sem zavaró. Ugyanez mondható el a rezgésszigetelésről: a motor dízelsége szinte érezhetetlen, még a váltót és a pedálokat is sikerült teljesen bizsergésmentessé tenni. A futómű hangfogója már nem sikerült ilyen jól, a nagy kerekek gördülési zaja kis sebességnél is jól hallható, autópályán pedig (a burkolat érdességétől függően) olykor erős.

 A széles látóterű, fűthető tükrök nem aszferikusak. Jó ötlet, hogy házuk anyagában színezett fekete, kopásálló műanyag
A széles látóterű, fűthető tükrök nem aszferikusak. Jó ötlet, hogy házuk anyagában színezett fekete, kopásálló műanyag

A Caliberből, enyhén emelt üléshelyzete ellenére, nem jó a kilátás. Az oldalablakok szűkek, a vastag A-oszlopok kanyarodáskor zavarnak, a hátsó fejtámlák eltüntethetetlenek, így mindig belógnak a tükör képébe, a C-oszlopok pedig a térérzeten sokat javító apró ablakaik ellenére túl szélesek. Az autó dacára mindezeknek könnyen megszokható, a szélvédőben állandóan tükröződő műszerfaltető azonban zavaró. A tükrök nagyon jók, bár egyik oldalon sem aszferikusak, terepjárósan nagyok, holttérmentesek, és nagy sebességnél sem szélzajosak. Az összeszerelés minőségét jelzi, hogy a Caliberben csak az igazán rossz utakon zörögnek a műanyagok.

Még mindig van hátra. Lapozzon!

Két látványos, misztikus megvilágítású pohártartó az elülső ülések között, a hamutartó „kuka” áthelyezhető, de mindenhol nehéz hozzáférni
Két látványos, misztikus megvilágítású pohártartó az elülső ülések között, a hamutartó „kuka” áthelyezhető, de mindenhol nehéz hozzáférni
Ez Amerika. A csomagtérajtóból (felárért) két hangszóró hajtható ki, indulhat a kerti grillparti
Ez Amerika. A csomagtérajtóból (felárért) két hangszóró hajtható ki, indulhat a kerti grillparti

Kicsit egyterű

A hasmagasság szinte könnyűterepjárós, az ajtók szélesre nyílnak. A csomagtérfedél rugói erősek, így az nehezen csukható
A hasmagasság szinte könnyűterepjárós, az ajtók szélesre nyílnak

A nagy rugózatlan tömegekkel küzdő futómű beállítása inkább amerikai, semmint európai, hosszú úthullámokon szinte limuzinosan leng át a Dodge, ám az apróbb hibákat (a csatornafedeleket is) olykor zokon veszi. Lágy rugói miatt a kanyarodási oldaldőlés is megszokást kíván, de ettől és a nagy áttételű, ultrakönnyű, csak magasságban állítható és hagyományosan hidraulikus, sebességfüggő rásegítésű szervokormánytól eltekintve pontosan irányítható a fordulékony autó. A hatfokozatú sebességváltó áttétellépcsői nagyok, s szinte valamennyi fokozat túlságosan hosszú. A hosszú utakon, de kis erőszükséglettel és precízen tologatható váltókarhoz a dinamikus haladás érdekében viszonylag gyakran kell nyúlni, ám ha megelégszünk az átlagos gyorsulással, tudomásul vesszük a 140 lovas PD TDI rég ismert 1800/perc alatti méretes turbólyukát és nyomatékszegénységét, urasan, amerikaias lazasággal haladhatunk. Városba legfeljebb a negyedik való.

A csomagtartó kemény padlója szükségpótkereket rejt, horgonyzókampókat csak az üléstámlákra szereltek

Autópályán kevés motor- és szélzajjal gurul a Dodge, 130 km/ óránál a dízel 2600-at fordul percenként, és innen visszakapcsolás nélkül is dinamik usan gyorsít. Az egyenesmenet pontos, az oldalszélre azonban érzékeny a karoszszéria; az ívmenet még terhelten is biztonságosan semleges. A négytárcsás fékrendszer az átlagosnál határozottabb pedálerővel, de pontosan adagolhatóan dolgozik, a fék/gáz magasságkülönbség egyértelműen túlzott, a fékezési billenések a lágy futóműhangolás ellenére kicsik. Az eltérő hosszúságú féltengelyek hibája, hogy erős gyorsításkor a nyomaték ki szeretné csavarni a jó fogású bőrhuzatú kormányt a vezető kezéből. Ellen kell tartani.

A hosszú távon kifejezetten takarékosan, 7,5 l/100 km körüli átlagfogyasztással használható, négyfős családoknak is megfelelő utasterű gázolajos Caliber jó felszerelése ellenére viszonylag jelentős árával, egyszerű anyagaival itthon minden bizonnyal a kompromisszumkész különlegességkeresők autója lesz. A csodálkozó tekintetek és a feltűnés garantált!

Szécsényi

A felső kesztyűrekesz az autó többi pakolóhelyéhez hasonlóan burkolatlan
A felső kesztyűrekesz az autó többi pakolóhelyéhez hasonlóan burkolatlan
A háromszemélyes hátsó pad formázatlan, az aszimmetrikus osztású támla dőlésszöge változtatható
A háromszemélyes hátsó pad formázatlan, az aszimmetrikus osztású támla dőlésszöge változtatható
 rövid, de szélesre tárható hátsó ajtókra nem jutott zseb
A rövid, de szélesre tárható hátsó ajtókra nem jutott zseb

 

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A klímaberendezés hibái

A légkondi ma már az egyik legfontosabb extra az...

25 éves Az Autó Nyereményjáték!

Válaszolja meg az alábbi három kérdést és öné lehet...

Videón az új VW Polo

Friss padlólemezen, csupa turbós motorral érkezik a megújult Volkswagen...

Videoteszt: Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Innovation

Az Opel az Insignia második generációjával lépett pályára. A...

Hyundai i30 Fastback – videó

Fastback: a tengelytáv a hagyományos ötajtósé, a hossz 115...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás