Technika

2009. március 16. hétfő, 00:52

Tanácsok gumicseréhez - Tapadási tényező

Jön a téligumi-szezon, érdemes néhány fontos tudnivalót feleleveníteni.

Tanácsok

A legtöbb gumiszerviz tárolást is vállal: a lecserélt abroncsokat díj ellenében (mérettől függően átlagosan 180–300 Ft/hó/darab) elteszik, és őrzik a következő cseréig

Novemberben már számítani lehet havas időre, 5-6 fok alatti reggelekre, enyhe fagyra. Ilyen körülmények között a nem hidegre tervezett gumik anyaga rideggé válik, így még száraz talajon is hosszabb fékúttal, megváltozott tapadási tulajdonságokkal kell számolni. Cserélni kell, de milyenre?

Alapigazság: a legolcsóbb téli gumi is jobb, mintha a nyárit hagyjuk a felniken. Az árak nagyon eltérőek, a népszerű 185/65 R15-ös méretben a kevésbé neves márkákat tízezer forint alatt el lehet vinni, de a gumitesztek győzteseit 15-18 ezerért kínálják. Nem feltétlenül kell új gumiban gondolkodni, viszont a használtaknál nem árt az óvatosság. Ne vegyünk öt évnél idősebbet, mert ilyen kor felett az anyag annyira rideggé válik, hogy érezhetően romlanak a tapadási tulajdonságai. A gyártási időt a gumi oldalában lévő DOT-jelölés utáni rubrikában találjuk (a jelölésekről lásd keretes írásunkat). Legalább 5-6 mm-es profilmélységű gumit válasszunk, így a lamellák megfelelő tapadást adnak. Ha csak gumit veszünk felni nélkül, nem derül ki, hogy dudorodik-e az oldalfala, azaz szakadt-e az acélöv. Szálszakadásra utalhat a futófelület egy részén lévő, az oldalfalra merőleges kopás is. Ha látszólag minden rendben, még belefuthatunk ilyen hibába, ez viszont csak felszerelés után, menet közben derül ki. Ha az előző autó futómű-beállítása rossz volt, féloldalasan kophattak meg az abroncsok. Ilyen kereket ne vegyünk. Mivel a használt gumikra jellemzően nincs garancia, a szálszakadásos darab árát elbukjuk. Használt gumit az új ár feléért, harmadáért árulnak.

A gumihoz érdemes külön acélfelnit is venni, utángyártott új és használt keréktárcsákból bőséges a kínálat, akár már 3000 forinttól találhatunk elfogadhatókat, esetleg enyhén sérülteket. Az acélfelni könnyen és olcsón javítható, lehet, hogy néhány ütéssel kikalapálható a görbeség, a peremhullám.

Vásárláskor nem csak a gyári felniével megegyező méretű gumi választható: az eredetinél 1 cm-rel keskenyebb és 1 cm-rel szélesebb futófelület ugyanúgy kényelmesen passzol, azaz a 195-ös helyett 185-ös is jó. Mivel a télhez jobb a keskenyebb felület (hóban, latyakban könnyebb irányítani az autót), érdemes elgondolkodni a méretcsökkentésen. Ilyenkor az oldalfalra utaló /–jel mögötti értéket is a szélességhez kell igazítani: a 195/60-as váltótípusa a 185/65-ös. Hogy autónkhoz melyik a megfelelő méret, a gumisok megmondják.

Ha nem kell abroncsot venni, mert már van egy garnitúra a garázsban, felszerelés előtt nézzük át a futófelületeket (a profilmélység legyen 4–6 mm között), vizsgáljuk meg, hogy nincs-e rendellenes kopás, s vegyük szemügyre az oldalfalakat is. Ha felnin tartjuk a téli abroncsokat, akkor is vigyük szakműhelybe felszereltetni, ahol szükség esetén centrírozzák, s új szelepet is tudnak beléjük tenni.

Karner

Bővebben az Autó2 2008/11. számában olvashat a cikk témájáról!

Mi mennyibe kerül?

Szerelés, centrírozás: 950–2000 Ft* (mérettől, felni- és autótípustól függően) Gumiszelep: 300–500 Ft* Defektjavító tapasz: 500–800 Ft* Súlyok: 6–8 Ft/g Csavarok: 350–450 Ft/db Defektjavítás: 700–900 Ft* Csak kerékcsere: 550–750 Ft* Csak centrírozás: 300–500 Ft* Peremtömítés, köszörülés: 400–600 Ft* Kerékmosás: 700–800 Ft* Gumi megsemmisítése: 200–300 Ft*

* Átlagos budapesti bruttó tarifák, egy kerékre vetítve

Bővebben az Autó2 2008/11. számában olvashat a cikk témájáról!

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás