Inkognito

2009. március 16. hétfő, 00:52

Inkognitóteszt: garancia külföldi autóra - Szabályok szerint

Külföldről érkezett, sérült, de még garanciális autóval kopogtattunk a szervizekben.

Alaphelyzet

Az autóra vágyók egy részét a megemelt regisztrációs adó sem tudja visszatartani attól, hogy külföldről szerezze be a négykerekűt. Bár a vásárlók jelentősebb része a négy-öt éves, tehát a garanciális időszakból már kifutott járműveket részesíti előnyben, szép számmal érkeznek az országba szinte új, néhány hónapos darabok is. Ezek az autók korukból adódóan még garanciálisak, de általában vezetett szervizkönyv is tartozik hozzájuk. Többször lehet hallani olyan nyilatkozatot egyes márkakereskedések, importőrök részéről, hogy nem szívlelik a külföldről érkező autókat, az úgynevezett “szürkeimport” útján Magyarországra hozott négykerekűeket, ami érthető is, hiszen rontják az ő esélyeiket az itthoni piacon.

Tesztcsapatunk tagjai kíváncsiak voltak, vajon hogyan kezelik a szervizek a nem importőri úton ideérkezett jószágot: a legismertebb hazai márkák egy-egy, az interneten kiválasztott kereskedésébe jelentkeztek be telefonon. Minden esetben néhány hónapos, szervizkönyves, Németországból származó autó tulajdonosának mondták magukat. Több kérdéssel is zargatták a vonal másik oldalán ülő alkalmazottat. Egyik problémájuk a jobb elülső sárvédő lepattogzott festése volt. S hogy bonyolítsák a kérdést, azt állították, ezt az elemet egy német márkaszervizben egyszer már fényezték (tehát: szakműhelyben, szakszerűen javították a garanciális autó egyik lemezét). Lapunk azt szerette volna tudni, garanciában megoldható-e náluk a hiba kijavítása. Arra is kitértünk, hogy az egyik oldali elektromos ablakemelő nem működik, kértük tehát a probléma elhárítását – természetesen garanciában. Végül felvetettük: szívesen vinnénk a vasat a további kötelező szervizekre magyar márkakereskedésbe. Tudni akartuk, van-e valamilyen különleges procedúra, aminek alá kell vetnünk magunkat, hogy tovább vezessék itthon a szervizkönyvet.

A teszt eredményén nem lepődtünk meg. Mielőtt nekivágtunk a kérdezősködésnek, tájékozódtunk a javításra vonatkozó feltételekről. Így kiderült, hogy egy beavatkozásért az adott szerviz vállalja a felelősséget, vagyis a fényezési hiba orvoslására csak ott van mód, ahol a hibát elkövették. Ezt az általunk felkeresett szervizek jelentős részénél ellentmondást nem tűrő magabiztossággal hozták a tudtunkra – igaz, volt néhány kivétel, ahol a “meg kellene nézni az autót” mondattal fogadtak, és nem mondtak le rólunk az első pillanatban. Az ablakemelő javításánál a többség pozitív válasszal bíztatott (vagyis hogy természetesen kijavítják a hibát), de találkoztunk néhány gyanakvó és az autó külföldi származása miatt fenntartásait hangoztató szervizessel is. A szervizfüzet folytatását firtató kérésünkre szinte kivétel nélkül azonnali pozitív válasz érkezett a vonal túlsó végéről. E dokumentum “honosításáról” az egyes importőrök is a márkakereskedésekben kapott válaszokhoz hasonlóan számoltak be. Az érdemi információk mellett nem hagytuk figyelmen kívül a szervizek munkatársainak hozzáállását, felkészültségét sem. Bár arra számítottunk, hogy a külföldről érkező autó gazdáját (és garanciális javítási igényét) kevésbé szívélyesen fogadják, mint az itthon vásárolt járművel próbálkozó telefonálót, általában nem tapasztaltunk rosszabb bánásmódot.

Az Autó2 újság 2004/8. számában megjelent cikk rövidített változata

BMW – Wallis Motor Pest

Miután követjük a lépéseket a telefonos ügyfélfogadó rendszerben, egy férfihang jelentkezik, aki szerint csak pénzért tudják a 320-as BMW fényezési hibáját orvosolni. A biztonság kedvéért egy jártasabb kollégának adja át a kagylót, aki megerősíti az előbbi állítást. Az ablakemelő hibáját először be kell jelenteni a németországi központba – folytatja – , és csak ezután döntenek arról, garanciában javítják-e a hibát. A szervizkönyvet vezetnék tovább minden további nélkül.

Az Autó2 újság 2004/8. számában megjelent cikk rövidített változata

Citroën – Pannon Car Kft.

A harmadik Citroën-kereskedést tárcsázzuk, mire sikerül elérni a szervizt. Az illetékes kolléga kérdéseinkkel a műszaki vezetőhöz irányít. A határozott férfihang a fényezési javítást végző szervizre hárítja a felelősséget.

A Citroën Xsara ablakemelőjével kapcsolatosan is egyértelműen fogalmaz: természetesen itthon bármelyik szervizben megjavítják. Mint mondja, a szervizkönyvvel nincs semmi teendő, a márkaszerviz folytatja a pecsételést az eredeti dokumentumban.

Az Autó2 újság 2004/8. számában megjelent cikk rövidített változata

Fiat – Autó Sopron Kft.

A központos hölgy rögvest kapcsolja a szervizt. Beszélgetőpartnerünk kissé nehezen érti meg, tulajdonképpen mit is szeretnénk. A fényezés garanciális javítását illetően gyorsan lelohasztja reményeinket: oda vigyük, ahol korábban javították az autót. A Stilo ablakemelő hibájával kapcsolatban hezitál: meg kell nézniük az autót, nem sérülésből ered-e, hogy elromlott a szerkezet. Ha így lenne, természetesen nem vállalják az ingyenes szerelést. Azt mondja, egyeztetni kell a budapesti központtal, megvizsgálnák az autó múltját. Amikor szóba hozzuk, szeretnénk folytatni a pecsételést a szervizkönyvben, visszavesz a szigorú hangnemből. Szerinte egyszerűen csak meg kell jelenni a szervizen, és már pecsételnek is.    

Az Autó2 újság 2004/8. számában megjelent cikk rövidített változata

Ford – Autószalon Strauss Kft.

Egy hölgy jelentkezik a Ford-szalonban, és kapcsolja is a szervizes kollégát. A diskurzus itt nem tart sokáig. A tájékozott szakember szerint a szervizé a felelősség a fényezésért, vigyük vissza a kocsit oda, ahol a hibát elkövették. Az ablakemelőt megjavítják, és a szervizkönyv további hazai vezetése sem ütközik semmilyen akadályba a magyar kereskedésekben.

Az Autó2 újság 2004/8. számában megjelent cikk rövidített változata

Mazda – Quadrota Kft.

A japán márka dunántúli hadállása az első kellemes meglepetés. A készülék másik oldalán jelentkező barátságos hangú férfi nem utasítja el a lepattogzott fényezés miatti garanciális igényünket. Javasolja, hogy a féléves autóval menjünk be a műhelyükbe, ahol megvizsgálják, mit tehetnek értünk. Mint mondja, az ablakemelővel kapcsolatos probléma orvoslására is inkább egy szemrevételezés után tenne javaslatot. A német szervizkönyv továbbvezetése különösebb eljárás nélkül lehetséges, mondja még búcsúzóul.

Az Autó2 újság 2004/8. számában megjelent cikk rövidített változata

Mercedes-Benz – Kocsis és Társa Kft.

A csillagos márka bajai üzemegységében egy C-osztályos modellel jelentkezünk. A szervizes határozott “nem” szóval felel a fényezési hiba garanciában történő orvoslását illetően, de még az ablakemelő javítására sem mond egyértelmű igent. Azt is megtudjuk az úrtól, hogy ha a külföldi autón tovább szeretnénk pecsételtetni a szervizfüzetet itthon, regisztráltatni kell magunkat a hazai központban.

A bejelentést a garanciális ügyintézőjük megteszi, csak el kell mennünk a kereskedésbe.

Az Autó2 újság 2004/8. számában megjelent cikk rövidített változata

Nissan – Nissan Rapid Kft.

A budapesti márkaszerviz Mogyoródi úti telephelyén a központos által kapcsolt hölgy a fényezésre vonatkozó kérdésünket meghallgatja ugyan, de rögtön a Zay utcai egységükbe irányít, mivel ott van a műhely. Azt azért még sikerül itt a műszaki vezető segítségével kideríteni, hogy a szervizkönyv továbbvezetése nem ütközik nehézségekbe, és hogy az ablakemelőt garanciában “meggyógyítják”.

Az óbudai részlegben szintén a gyengébbik nem egyik képviselője fogadja a hívást. Szerinte Magyarországon nem is él a garancia. Mivel ebben ő maga sem biztos, segítséget kér. Kérdésünkre rövid időn belül érkezik a válasz: Almeránk fényezési javítására a munkát elvégző márkakereskedő vállal jótállást. Végül még megadja a vevőszolgálat irányítójának mobilszámát, hogy biztosan ne kapjunk téves információkat. A készséges úr megerősíti a korábban elhangzottakat.

Az Autó2 újság 2004/8. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Akkor és Most Jármű Expo

A Magyar Suzuki szervezésében idén is volt autós találkozó...

Bemutatkozott a Ford F-Max

Az Év Haszongépjárműve 2019 díj győztesét hazánkban és Szlovákiában...

Brabham BT62

Az autóversenyző-dinasztia szupersportkocsijának gyártását a legifjabb Brabham-fivér, David jelentette...

DS 3 Crossback

A PSA önálló prémium márkája, a DS teljesen megújul,...

Fiat 500X 1.0 T3 City Cross

Vadonatúj turbómotorokat is kapott a felfrissített nagy 500-as, elsőként...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás