Inkognito

2009. március 16. hétfő, 00:52

Inkognitóteszt: forgalmi engedély visszaszerzése - Nehéz hódítás

A lejárt műszaki vizsga a forgalmi engedély azonnali elkobzására jogosítja a rend őreit – vadásznak is a többszörösen bonyolított és csak hosszas ügyintézéssel visszaszerezhető okmányra.

Előzmények

Az útközbeni igazoltatás során nem lehet előre látni, hogy érvényes-e az autó forgalmi engedélye. A parkoló autókon azonban bőven van idő mustrálni a hátsó rendszámtábla érvényesítő matricáit, így biztosan bezsebelhető a forgalmi vagy esetleg az illegális váltságdíj. Inkognitótesztünket is az indokolta, hogy a rend éber motoros őrei a forgalmi engedély visszaszerzésének bonyolultságát hangsúlyozva óvatosan, de határozottan próbáltak pénzhez jutni. A rafinált módszert respektálva meg sem próbáltunk feljelentést tenni, inkább a bevont forgalmi szabályos visszaszerzésének bonyolultságát vizsgáltuk. Tudjuk, hogy büntetendő, tehát nem javasoljuk, sőt ellenezzük, de kiderült, hogy igazuk van azoknak, akik szerint jobban jár az autós, ha váltságdíjat fizet a rendőrnek. Az autó használatának megvonása ugyanis az egyik legsúlyosabb büntetés, és ismételt forgalomba helyezése a legjobb esetben is legalább két hetet vesz igénybe. Akinek ez kellemetlen, annak érdemes fizetnie.

Az Autó2 újság 2005/9. számában megjelent cikk rövidített változata

Az okmányiroda

Akinek elvették a forgalmiját, annak nincs más választása, mint hogy az autó okmánya nélkül, a rendőrtől kapott papírral lakhelyére vonulhat, majd jó időre el is felejtheti autójának használatát. Inkognitótesztünk során bő két hét múlva (18 nap) jelentkezett az illetékes okmányiroda a határozatával – ennyi idő kellett ahhoz, hogy a rendőr kezétől a forgalmi engedély az okmányirodáig eljusson. A nem jogi végzettségűeknek alig értelmezhető levél értelmében 15 napon belül kell igazolniuk az autó műszaki alkalmasságát a közlekedésben való részvételre, különben kivonják a forgalomból. Persze lehet fellebbezni is, de annak procedúrájába nem is érdemes belegondolni. Tesztünk során az illetékes okmányirodát a délelőtti órákban telefonon gyakorlatilag nem lehetett elérni, később telefonon adták meg a speciális műszaki vizsga menetét. Műszaki adatlapért az annak kiadására jogosult vizsgahelyre kell menni, az ügyintéző hölgy csak a Fővárosi Közlekedési Felügyelet Mozaik utcai telepét tudta javasolni. Az autó mozgatásához az okmányirodától 2300 forint illetékbélyeggel adnak útvonalengedélyt (egyébként jóval drágábban, trélerrel vagy a lebukást kockáztatva papír nélkül vihető vizsgára az autó), a sikeres vizsga után annak adatlapjával és az autó hátsó rendszámával kell majd jelentkezni az okmányirodánál a forgalmiért.

Az Autó2 újság 2005/9. számában megjelent cikk rövidített változata

A Felügyelet

A Közlekedési Felügyeletet sem könnyű elérni, a weblapján található telefonszámokra nem reagálnak, a tudakozóé már jobb, vizsgára viszont még bejelentkezni is csak személyesen lehet. Másnap, egy bizonyos szerda reggel, tíz perc várakozás után sorra is kerültünk, és a következő hét hétfőjére (16 órára) kaptunk időpontot. A gépiesen kikattogott információk szerint az érvényes „zöldkártyára” és a „biztosítási csekkre”, valamint az eredeti okmányirodai határozatra is szükség van, és sokat segített az az információ, hogy a kapott adatlap, 2200 Ft-os illetékbélyeggel kiegészítve egyben a vizsgára érkezés útvonalengedélye – ezzel egy okmányirodai utat megspóroltunk.
A kapott időpont előtt háromnegyed órával már a recepciós hölgytől kérdeztük, hogy a kapott vizsgaidőponttal hol jelentkezhetünk be. A sorakoztató automata kettes (Műszaki vizsgára jelentkezés) gombját javasolta, ám sorra kerülésünkkor kolléganője papírjainkat látva megdöbbenésének adott hangot, és a bejárat melletti „bódéba” irányított bennünket. Ott is kiálltuk sorunkat, a diszpécsert hallgatva, hogy a buta ügyfelek menynyire nem értik itt az ügymenetet. Majd az okmányirodás papír miatt, egy pecsét erejéig a csarnokba továbbirányítottak, ezután hajthattunk a csarnok előtt kígyózó sorba. A parkolóból szabályosan nem lehet behajtani, a közeli benzinkútnál szabad csak legálisan megfordulni, de így is a kiírt időpontunk előtt húsz perccel beállhattunk, majd 45 percig araszoltunk, mire az egész vizsgát jellemző katonás vezényszóval egy másik oszlopba soroltak. Innen már csak negyedóra kellett a csarnok bejáratáig, hogy következzen a szűk tízperces műszaki vizsga.
A vizsga végeztével a belső parkolóba, majd „a szakállas úrhoz” irányítottak bennünket. A csarnokban eszméltünk csak, hogy a vizsgasorok végeinél csakis „szakállas urak” ülnek. A hely logikáját és segítőkészségét jelzi, hogy a sorunktól legtávolabb ülő „szakállas úr”-hoz tartoztunk. ő maga pedig az „előbb a pénztárhoz kell menni fizetni” útbaigazítást adta. Ott mintegy 20 percet várhattunk, mire szólítottak. Időközben a már leadott, ám elkevert környezetvédelmi és biztosításifedezet-igazolást is kérték tőlünk, hangsúlyuk alapján minket hibáztatva a belső zűrzavarért. Papírjainkkal még csak a pénztárhoz mehettünk, ahol 6800 forint vizsgadíjat és a műszaki adatlap kiadásáért 1050 forintot fizettünk. Az ügyintézőnkhöz visszajutva kaptuk meg az adatlapot és a leadott, időközben megkerült zöldkártyát és biztosítási igazolást. A további teendőket a várakozás alatt egy kollégájától félfüllel csíptük csak el: az adatlappal és a hátsó rendszámmal lakhelyünk okmányirodájánál kaphatjuk vissza forgalminkat. Fél hatkor gördülhettünk végre ki a Mozaik utcából, 2 óra 15 percet töltöttünk ott a tíz percig sem tartó vizsgáért.

Az Autó2 újság 2005/9. számában megjelent cikk rövidített változata

Ismét az okmányiroda

Másnap reggel az okmányirodában – némi sorban állás után – kitölthettük a megfelelő formanyomtatványt, majd két befizetendő csekkel (1500 Ft az okmányirodai ügymenet és a forgalmi tárolásának költsége, 320 Ft az érvényesítő címke) mehettünk a postára. Ekkor már szinte rohantunk, ám a postai sort nem tudtuk rövidíteni. Izzadó tenyérrel húztunk ismét sorszámot az okmányirodában, végre a pultra tehettük a befizetett csekkeket, az igénylőlapot és a rendszámot. Felragasztották rá az érvényesítő címkét, párja a forgalmiba, az pedig a zsebünkbe került. Majd egy hónapos kitiltás, valamint igen szorgalmas ügyhajtás után két évre ismét engedélyt kaptunk a szinte új (4 éves) autó használatára.
A műszaki vizsga eredménye szerint is hibátlan autót egy hónapra gyakorlatilag kizárták a forgalomból, az újravizsgáztatáshoz szükséges költségek 11 870 forintra rúgtak, és a rendőrség a szabálysértésért egy hónap múltán 30 000 forintot számolt fel. A 41 870 forintos végszámla, a 25 napos eltiltás, az elszenvedett idegesség igazságtalan, és nincs is arányban a vétség nagyságával, az igazságszolgáltatás ennél sokkal súlyosabb eseteket sokkal kevesebbel büntet. Rendőrünknek igaza volt: a lejárt forgalmi súlyosabb következményekkel járt.

Az Autó2 újság 2005/9. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Bentley Flying Spur 2020

A kétajtós Bentley Continental GT alapjain itt az új...

Kis Stinger GTS

A legkomolyabb Stinger, a GTS Európába sajnos nem jön,...

Mercedes-Benz GLB

Akinek kicsi a GLA, öt vagy hét üléssel választhatja...

Dodge Super Charger

A retró tanulmányautót valójában az 1000 LE-s új Mopar...

Megújult az Audi A4

Bár tavaly frissült, az erős német konkurenciaharc miatt idén...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás