Inkognito

2009. március 16. hétfő, 00:52

Inkognitóteszt: forgalmi engedély visszaszerzése - Nehéz hódítás

A lejárt műszaki vizsga a forgalmi engedély azonnali elkobzására jogosítja a rend őreit – vadásznak is a többszörösen bonyolított és csak hosszas ügyintézéssel visszaszerezhető okmányra.

Előzmények

Az útközbeni igazoltatás során nem lehet előre látni, hogy érvényes-e az autó forgalmi engedélye. A parkoló autókon azonban bőven van idő mustrálni a hátsó rendszámtábla érvényesítő matricáit, így biztosan bezsebelhető a forgalmi vagy esetleg az illegális váltságdíj. Inkognitótesztünket is az indokolta, hogy a rend éber motoros őrei a forgalmi engedély visszaszerzésének bonyolultságát hangsúlyozva óvatosan, de határozottan próbáltak pénzhez jutni. A rafinált módszert respektálva meg sem próbáltunk feljelentést tenni, inkább a bevont forgalmi szabályos visszaszerzésének bonyolultságát vizsgáltuk. Tudjuk, hogy büntetendő, tehát nem javasoljuk, sőt ellenezzük, de kiderült, hogy igazuk van azoknak, akik szerint jobban jár az autós, ha váltságdíjat fizet a rendőrnek. Az autó használatának megvonása ugyanis az egyik legsúlyosabb büntetés, és ismételt forgalomba helyezése a legjobb esetben is legalább két hetet vesz igénybe. Akinek ez kellemetlen, annak érdemes fizetnie.

Az Autó2 újság 2005/9. számában megjelent cikk rövidített változata

Az okmányiroda

Akinek elvették a forgalmiját, annak nincs más választása, mint hogy az autó okmánya nélkül, a rendőrtől kapott papírral lakhelyére vonulhat, majd jó időre el is felejtheti autójának használatát. Inkognitótesztünk során bő két hét múlva (18 nap) jelentkezett az illetékes okmányiroda a határozatával – ennyi idő kellett ahhoz, hogy a rendőr kezétől a forgalmi engedély az okmányirodáig eljusson. A nem jogi végzettségűeknek alig értelmezhető levél értelmében 15 napon belül kell igazolniuk az autó műszaki alkalmasságát a közlekedésben való részvételre, különben kivonják a forgalomból. Persze lehet fellebbezni is, de annak procedúrájába nem is érdemes belegondolni. Tesztünk során az illetékes okmányirodát a délelőtti órákban telefonon gyakorlatilag nem lehetett elérni, később telefonon adták meg a speciális műszaki vizsga menetét. Műszaki adatlapért az annak kiadására jogosult vizsgahelyre kell menni, az ügyintéző hölgy csak a Fővárosi Közlekedési Felügyelet Mozaik utcai telepét tudta javasolni. Az autó mozgatásához az okmányirodától 2300 forint illetékbélyeggel adnak útvonalengedélyt (egyébként jóval drágábban, trélerrel vagy a lebukást kockáztatva papír nélkül vihető vizsgára az autó), a sikeres vizsga után annak adatlapjával és az autó hátsó rendszámával kell majd jelentkezni az okmányirodánál a forgalmiért.

Az Autó2 újság 2005/9. számában megjelent cikk rövidített változata

A Felügyelet

A Közlekedési Felügyeletet sem könnyű elérni, a weblapján található telefonszámokra nem reagálnak, a tudakozóé már jobb, vizsgára viszont még bejelentkezni is csak személyesen lehet. Másnap, egy bizonyos szerda reggel, tíz perc várakozás után sorra is kerültünk, és a következő hét hétfőjére (16 órára) kaptunk időpontot. A gépiesen kikattogott információk szerint az érvényes „zöldkártyára” és a „biztosítási csekkre”, valamint az eredeti okmányirodai határozatra is szükség van, és sokat segített az az információ, hogy a kapott adatlap, 2200 Ft-os illetékbélyeggel kiegészítve egyben a vizsgára érkezés útvonalengedélye – ezzel egy okmányirodai utat megspóroltunk.
A kapott időpont előtt háromnegyed órával már a recepciós hölgytől kérdeztük, hogy a kapott vizsgaidőponttal hol jelentkezhetünk be. A sorakoztató automata kettes (Műszaki vizsgára jelentkezés) gombját javasolta, ám sorra kerülésünkkor kolléganője papírjainkat látva megdöbbenésének adott hangot, és a bejárat melletti „bódéba” irányított bennünket. Ott is kiálltuk sorunkat, a diszpécsert hallgatva, hogy a buta ügyfelek menynyire nem értik itt az ügymenetet. Majd az okmányirodás papír miatt, egy pecsét erejéig a csarnokba továbbirányítottak, ezután hajthattunk a csarnok előtt kígyózó sorba. A parkolóból szabályosan nem lehet behajtani, a közeli benzinkútnál szabad csak legálisan megfordulni, de így is a kiírt időpontunk előtt húsz perccel beállhattunk, majd 45 percig araszoltunk, mire az egész vizsgát jellemző katonás vezényszóval egy másik oszlopba soroltak. Innen már csak negyedóra kellett a csarnok bejáratáig, hogy következzen a szűk tízperces műszaki vizsga.
A vizsga végeztével a belső parkolóba, majd „a szakállas úrhoz” irányítottak bennünket. A csarnokban eszméltünk csak, hogy a vizsgasorok végeinél csakis „szakállas urak” ülnek. A hely logikáját és segítőkészségét jelzi, hogy a sorunktól legtávolabb ülő „szakállas úr”-hoz tartoztunk. ő maga pedig az „előbb a pénztárhoz kell menni fizetni” útbaigazítást adta. Ott mintegy 20 percet várhattunk, mire szólítottak. Időközben a már leadott, ám elkevert környezetvédelmi és biztosításifedezet-igazolást is kérték tőlünk, hangsúlyuk alapján minket hibáztatva a belső zűrzavarért. Papírjainkkal még csak a pénztárhoz mehettünk, ahol 6800 forint vizsgadíjat és a műszaki adatlap kiadásáért 1050 forintot fizettünk. Az ügyintézőnkhöz visszajutva kaptuk meg az adatlapot és a leadott, időközben megkerült zöldkártyát és biztosítási igazolást. A további teendőket a várakozás alatt egy kollégájától félfüllel csíptük csak el: az adatlappal és a hátsó rendszámmal lakhelyünk okmányirodájánál kaphatjuk vissza forgalminkat. Fél hatkor gördülhettünk végre ki a Mozaik utcából, 2 óra 15 percet töltöttünk ott a tíz percig sem tartó vizsgáért.

Az Autó2 újság 2005/9. számában megjelent cikk rövidített változata

Ismét az okmányiroda

Másnap reggel az okmányirodában – némi sorban állás után – kitölthettük a megfelelő formanyomtatványt, majd két befizetendő csekkel (1500 Ft az okmányirodai ügymenet és a forgalmi tárolásának költsége, 320 Ft az érvényesítő címke) mehettünk a postára. Ekkor már szinte rohantunk, ám a postai sort nem tudtuk rövidíteni. Izzadó tenyérrel húztunk ismét sorszámot az okmányirodában, végre a pultra tehettük a befizetett csekkeket, az igénylőlapot és a rendszámot. Felragasztották rá az érvényesítő címkét, párja a forgalmiba, az pedig a zsebünkbe került. Majd egy hónapos kitiltás, valamint igen szorgalmas ügyhajtás után két évre ismét engedélyt kaptunk a szinte új (4 éves) autó használatára.
A műszaki vizsga eredménye szerint is hibátlan autót egy hónapra gyakorlatilag kizárták a forgalomból, az újravizsgáztatáshoz szükséges költségek 11 870 forintra rúgtak, és a rendőrség a szabálysértésért egy hónap múltán 30 000 forintot számolt fel. A 41 870 forintos végszámla, a 25 napos eltiltás, az elszenvedett idegesség igazságtalan, és nincs is arányban a vétség nagyságával, az igazságszolgáltatás ennél sokkal súlyosabb eseteket sokkal kevesebbel büntet. Rendőrünknek igaza volt: a lejárt forgalmi súlyosabb következményekkel járt.

Az Autó2 újság 2005/9. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás