Aktuális

2009. március 16. hétfő, 00:52

Gyárlátogatás: Scania-buszgyár, Södertelje - Etanolban utaznak

A Stockholm melletti Söderteljében 95 éve, 1911-ben gördült ki a Scania-Vabis gyár kapuján az első autóbusz. 1916-ban ugyanitt elkészült a Scania ethanol-üzemű motorja, amelynek sorozatgyártása csak 73 év múlva, 1989-ben indult be. Gyárlátogatásunk alkalmával a megújult Omni-család különböző tagjait és a modern etanol-üzemű autóbuszt is kipróbáltuk

OmniCity, OmniLink, OmniLine; az Omni-család

OmniCity, OmniLink, OmniLine; az Omni-család

2006-ban új fejezet kezdődött a Scania buszgyártásának történetében. A nemrég bemutatott újdonságok semmilyen meglepetést nem hoztak, mégis alapjaiban rengették meg a buszokba épített technológiákról kialakult szemléletünket.

95 éve, 1911-ben, amikor a malmői gépgyár (Scania) egyesült a södertäljei vasúti járműgyárral (Vabis), egy vadonatúj Scania-Vabis felirattal díszített busz gördült ki Södertäljében, a Stockholm melletti kisvároskában lévő gyár kapuján. Ez az első, Vabis teherautó-alapra épült Scania busz volt az őse a mai, legmodernebb technológiákkal felszerelt Omni-családnak, amelyeket a lengyel s³upski és az orosz szentpétervári gyár mellett, mind a mai napig Södertäljében is gyártanak. 1996-ig az acélvázas MaxiCity képviselte a Scaniát a városi buszközlekedésben, mígnem bemutatatták a modern formájú, mosolygós arcú, szegecselt alumínium vázas OmniCity-t. Az alacsonypadlós OmniCity és az alacsony belépőmagasságú OmniLink ekkor indult hódító útjára, igaz ez a hódítás – nem úgy, mint a török és a tatár – hazánkat kissé elkerülte.

Tesztpályán a stockholmi tömegközlekedési vállalat etanolüzemű busza
Tesztpályán a stockholmi tömegközlekedési vállalat etanolüzemű busza

Nálunk a Scania buszok inkább a spanyol felépítménygyártóval közösen készített Irizar távolsági buszcsalád tagja révén vált híressé, mégis mindinkább érdemes odafigyelnünk a városi és környéki közlekedést kiszolgálni hivatott Omnikra. Többek között okot szolgáltat erre a Magyarországon is látogatást tett etanol-üzemű OmniCity. Sokan azt gondolják, hogy az etanol-motor egy új fejlesztés eredménye. Bár valóban újabb, mint az első Scania busz, mégis az csupán öt évvel előzte meg az első működőképes bio-erőforrás elkészültét. 1916-ban már beindult egy etanol-motor a Scania gyárában, bár azt még jó ideig semmilyen járműbe sem építették be. 63 évig kellett várni, így viszont az első, 1979-es teszt alkalmával már kiforrottnak volt nevezhető a technológia. 1985-ben aztán kifutottak Svédország utcáira az első etanol-meghajtású buszok, amikből a sorozatgyártás 1989-es beindítása óta 600 darab került forgalomba a skandináv országban.

Az etanol fejlődése mégsem ilyen egyértelmű. Meg kell ugyanis különböztetnünk két etanol-motort. Az egyik a benzines rendszer felhasználásával készülő etanol-benzin keverékkel üzemelő, amit többek közt a Scania korábbi testvérmárkája, a Saab is beépít személyautóiba. Itt az etanolos üzemanyag 110 feletti oktánszáma miatt szükség van a kompresszió növelésére, amit a turbófeltöltő szabályozásával érnek el. Emellett az üzemanyag befecskendezési nyomását is növelni kell kissé, mivel az etanol fűtőértéke alacsonyabb a kőolaj alapú üzemanyagokénál, így adott idő alatt nagyobb mennyiség bejuttatására van szükség azonos hatásfok eléréséhez.

Anglia magasabbra tör

Anglia magasabbra tör

 

A Scania által fejlesztett dízelmotorokba ellenben tiszta etanol kerülhet, némi adalékolás után. Ezekre az adalékokra, amik az üzemanyag 5 százalékát teszik ki, a kompressziótűrés csökkentése, tehát az öngyulladás elősegítése és a csökkenő kenési képesség pótlása miatt van szükség. Egyéb komoly átalakítás lényegében nem szükséges egyik technológia használatakor sem, így nincs szükség új motor, vagy adagolórendszer fejlesztésére. Most már csak az etanol beszerzéséről kell gondoskodni; ezt a tengerentúlon cukornád, Európában – így hazánkban is- inkább kukorica felhasználásával állítanak elő.

Igaz, jelenleg minimális etanolgyártásunk száz százalékát exportáljuk, de kukoricaföldjeink mennyisége és kihasználatlansága könnyen lehetővé tenné, hogy rövid időn belül etanol-nagyhatalom legyünk, és buszaink kipufogójából enyhe cefreszag törjön elő. A södertäljei gyár tesztpályáján alkalmunk volt hosszabb távon is kipróbálni ugyanazt az etanolos buszt, ami ezután hazánkat is meglátogatta egy hétre, sőt a kaposvári helyi tömegközlekedésben is szolgálatot teljesített pár napig. Tapasztalataink alapján semmi különbség nem érezhető a dízel és az etanol üzemű OmniCity-k között, csupán a nyitott vezetőfülke-ablakon betörő jellegzetes illat jelezte, hogy ezt a buszt kukoricaföldek és nádültetvények terménye hajtja.

Ugyanezen a pályán ismerkedhettünk meg a megújult Omni-családd többi tagjával is. A tíz éves modell a frissítés folyamán új lámpákat kapott elöl és hátul egyaránt, valamint az új, K-sorozatú alváznak köszönhetően megújult a vezető- és az utastér is. Kissé felfrissített műszerfal ezen felül egy megbízhatóbb, és nem utolsósorban egyszerűbb elektronikai rendszer jellemzi a szögletesebb mosolyú Omni-családot. Van is miért mosolyognia.

Gracza Zoltán

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hyundai Santa Fe

A koreaiak nem kapkodnak, egyelőre patikamérlegen adagolják az információkat...

Itt az új Suzuki Ignis

Hamarosan elérhető lesz a hazai kereskedésekben az új Ignis....

Az Autobest a közlekedés biztonságáért

"Minden nap 500 gyermek veszíti életét közlekedési balesetben. Ezt...

Dízelbotrány Németországban

A Volkswagen dízelbotrány új szakaszába lépett. Németországban a céget...

Ilyen az új Volkswagen Caddy

Az 1982-ben bemutatott egyszerű platós Golfból igazi multifunkciós modell...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás