Újautó

2003. július 31. csütörtök, 13:37

Kisautók töréstesztje: Daewoo Kalos, Honda Jazz, Hyundai Get, Suzuki Ignis - A kenguru zsebéből

Az új autókat ellenőrző ausztrál intézet nálunk is érdeklődésre számot tartó törésteszteket hozott nyilvánosságra.

Az ANCAP (új autókat ellenőrző ausztrál program), a EuroNcap, a hasonló európai szervezet „testvére” még 1999-ben átvette a töréstesztek európai vizsgálati módszerét, ezért hitelesek európai szemmel nézve is az ottani eredmények. Annál is inkább mértékadóak, mert egy részüket maga a EuroNcap készítette, de még Európában nem hozták nyilvánosságra azokat. A tesztek során félátfedéses (64 km/órás sebességgel) frontális és oldalütközéses (50 km/óra) mérések eredményeit jegyzőkönyvezték, a hátsó üléseken egy 18 és egy 36 hónapos gyermeket helyettesítő bábu ült. Az ausztrálok a gyerekek védelmét is rögzítették és értékelték, ám egyelőre nem közölték az eredményeket. A gyalogosvédelmet szintén vizsgálták, az eredmények napvilágra kerültek, de nem számítottak bele a csillagos értékelésbe. Cikkünk ennek megfelelően a frontális és oldalütközés várható következményeit ismerteti.
A bemutatott autók közül a Honda Jazz, a Daewoo Kalos és a Hyundai Get azonosak az Európában, így nálunk is kapható modellekkel, azzal az eltéréssel, hogy jobbkormányosak. Ez nem befolyásolja a végeredményt, a deformálódó ütközést felfogó test a vezető oldalán volt a tesztnél. A Holden Cruz a Suzuki Ignis padlólemezére készült, külsejében és szerkezetileg nagyon kis eltéréssel megegyezik az Esztergomban gyártott Suzuki Ignisszel. Az utasterében és a műszerfalánál van némi kialakítási eltérés, de ezek egyike sem befolyásolja jelentősen a teszt eredményét.

Daewoo Kalos –

Ausztráliában az autót alapfelszerelésként két légzsákkal árulják, az elülső ülések övrendszerében előfeszítő szerkezet van.
Frontális ütközés
Az utastér figyelemre méltó módon megtartotta formáját, viszont a vezető oldalán a padló 17 centit összegyűrődött, a fékpedál majdnem 30 centit elmozdult az ülés felé, és 13,6 centit felemelkedett. A műszerfal 7 centit a vezető felé mozdult, a vezető üléséhez képest a kormány 7,9 centit nyomult előre, akárcsak az A-oszlop, amelynél a torzulás csaknem 10 centi volt. Noha a vezető felett a tető összegyűrődött, az ajtaja, akárcsak az utasé, zárva maradt a teszt alatt, utána normál erővel nyitható volt mindkettő. A vezető súlyos lábsérülése valószínűsíthető, mellkasi terhelése határesetnek vehető.
Oldalütközés
A vezető mellkasi sérülést szenvedhet.

 

Honda Jazz –

A két elülső légzsák és az ABS alapfelszerelés Ausztráliában, elöl övelőfeszítők vannak az autóban, hátul a középső öv is hárompontos.
Frontális ütközés
A vezető alatt a padló 15,8 centit gyűrődött, a fékpedál 9 centit az utastér felé mozdult el, és 2,7 centit megemelkedett. A kormány 7,6, illetve 3,5 centit mozdult el befelé és felfelé. Az ajtók ütközés közben zárva maradtak, de utána nagy erővel lehetett csak kinyitni őket. A légzsák a vezető és az utas fejét is megfelelő helyen és felfúvódással várta.
Oldalütközés
Az oldallégzsák nélküli autókban szokatlanul nagy, csaknem 100 százalékos a védelem.

 

Hyundai Get –

Az autóban csak vezetői légzsák volt. Elöl övelőfeszítők vannak, hátul a középső öv is hárompontos.
Frontális ütközés
Az utastér meglehetősen formatartó, de a padlólemez erősen gyűrődött. A tesztelt autók között itt volt a legnagyobb gyűrődési alakváltozás: 18 centit érintett. A fékpedál 12 centit előre és 5-öt felfelé mozdult el. A kormány befelé mozdulása mindössze 6 centis volt, de csaknem 7-et emelkedett; ez a légzsák és a fej találkozása miatt veszélyes is lehet, de a tesztben ennek ellenére megfelelő volt a fej lendületének fékezése. Az ajtók zárva maradtak, viszont erőfeszítés árán nyíltak. A vezető súlyos lábsérülésének kivédése éppen a határon van, térdére a kormányoszlop is veszélyes lehet. A légzsák nélküli autóban az utas feje nem ütődött kemény felületnek.
Oldalütközés
Van némi veszély, hogy a vezető mellkasi sérülést szenvedjen.

Holden Cruz (Suzuki Ignis) –

A két elülső légzsák széria, az elülső övek előfeszítősek.
Frontális ütközés
A padló jelentősen, 15,9 centit rövidülve gyűrődött, a fékpedál majdnem 20 centit felfelé, 8,4 centit befelé „rúgott”. A kormány csak jelentéktelen mértékben mozgott. Az A-oszlop 6,7 centit hajlott hátra. A vezető felett a tető összegyűrődött, az ajtó 5 centivel lett rövidebb. Az ajtók nem nyíltak ki az ütközés alatt, azt követően szerszám igénybevétele nélkül nyithatók voltak. A kormányoszlop lábsérülést okozhat a vezetőnek, az utas térdét pedig a középkonzol széle fenyegeti. A vezető könnyen szenvedhet mellkasi sérülést is.
Oldalütközés
Nem kizárt a vezető súlyos fejsérülése.

Elért pontszámok

Frontális ütközés (max 16 pont)

Oldalütközés (max 16 pont)

Összpontszám

Daewoo Kalos

5,9

11,734

17,63
()

Honda Jazz

9,95

15,69

25,64
()

Hyundai Get

9,6

12,18

21,78
()

Holden Cruz (Suzuki Ignis)

7,35

12,18

19,53
()

(ANCAP-törésteszt minősítés)

Az Autó2 újság 2004/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Cyan Racing Lynk & Co

A Cyan Racing Lynk & Co történelmet írt: kínai...

Milyen az új Hyundai i10?

Várhatóan 2020 nyarán érezik a kereskedésekbe a vadonatúj, négy-...

Itt a DS 9

A franciáknak jelenleg nincs igazi nagyautója, a PSA-Opel elit...

Pagani Imola

A Huayra versenypályára hangolt kiadása a teszt helyszínéül szolgáló...

Audi Q3 S line 35 TFSI aut.

Ez a prémium kompakt SUV második generációja, amely Győrben...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás