Újautó

2003. május 29. csütörtök, 15:39

Tesztnapló: Volvo XC70 Cross Country D5 Geartronic

A Cross Country is megkapta a Volvo első saját fejlesztésű közös csöves dízelét. Az öthengeres, csupa könnyűfém gázolajos a benzines kivitelnél jobban illik az autó terepes karakteréhez.

 

Az XC70 oldalát műanyag elemek védik a terepezési sérülések ellen. Az összkerékhajtás számítógéppel vezérelt, Haldex-rendszerű

A könnyű terepre szánt kombi a V70-es és az S80-as közös padlólemezére épül. A futómű megerősítésével és megemelésével a kocsiszekrény szabad hasmagassága közel húsz centire nőtt, és a V70-esénél szélesebb nyomtáv is a terepes jelleget hangsúlyozza.

Karosszéria, utastér

Az ajtók alatt végigfutó és a sárvédőíveket is keretező fekete műanyag elemek off-roados megjelenést adnak az autónak. A megemelt karosszéria 16 colos, kifejezetten az XC számára tervezett könnyűfém keréktárcsákon hóra és terepre ajánlott kerekeken gördül, a csomagtartó sínek alapárasak. Az utastérben sok a fényforrás, a lábterek külön megvilágítást kaptak, és a külső tükrökbe is kerültek küszöböket megvilágító rejtett lámpák. A beltér formavilága egyszerű, a karosszériával jól harmonizál a barna és krémszínű műszerfal.

Más Volvókból ismerős jól leolvasható műszeregység. A világos műszerfal napos időben tükröződik a szélvédőben

A más Volvókból ismerős kezelőszervek kézre állnak, a még több mint ötven gombbal teletömött középkonzolon is minden könnyen megtalálható; a kormány kapcsolóival a rádiót és a sebességtartó automatikát lehet vezérelni. A bőrbevonatú ülések hatalmasak, oldaltartásuk határozott, és kényelmesek is. A sugár- és tengelyirányban állítható kormányoszlop és a magasságállítós, elektromos mozgatású, deréktámaszos vezetőülés könnyen és gyorsan beállítható. A hátsó utasok helye tágas, átlagos termetű vezető mögött három felnőtt is kényelmesen utazhat. A kárpitozás igényes, és bár a műszerfal anyaga kopogósabb, mint amilyennek első pillantásra látszik, még rossz úton is teljes a csend. Rengeteg a pakolóhely. A középső kartámaszban, a középkonzol fedeles rekeszében, az elülső ajtók mély zsebeiben és a méretes, megvilágított kesztyűtartóban mindennek jut hely. A csomagtér tágas, a teljesen sík padlójú „kombidoboz” aljában apróbb tárgyak elrejtésére alkalmas két rekeszt is kialakítottak, és van 12 V-os csatlakozó is. A hátsó üléssor osztottan dönthető.

Motor, erőátvitel

A 2,4 literes és mindössze 185 kilós öthengeres, csupa alumínium turbódízelmotor 163 lóerős. Bár nyomatékszegénynek egyáltalán nem nevezhető, a több mint másfél tonnás autót csak forgatva bírja erőteljes gyorsításra. A vezető stílusához alkalmazkodó adaptív automata is igyekszik mindig a turbónyomás szempontjából kedvező fordulatszámon tartani a motort, ezért a gázt padlóig taposva akár kettőt is visszakapcsol. A választókart D-állásban balra tolva magunk válogathatunk az ötsebességes automata fokozatai között. A viszkokuplungos szerkezetet leváltó, számítógépes felügyelet alatt dolgozó Haldex-rendszerű összkerékhajtás már az első kerekek egyheted fordulatnyi kipörgése esetén nyomatékot küld a hátsó kerekekre.

Vezetés, menettulajdonságok

A hatalmas autóval még szűk városi utakon sem gond a közlekedés. A tükrök szinte holttérmentesek, a sebességfüggő szervokormánnyal könnyű a manőverezés. A szűk helyeken való parkolást a tesztautó gombnyomásra a karosszériához simuló külső visszapillantókkal tette könnyebbé, a hátralátás a csomagtér nagy oldalüvegein át kifogástalan. A futómű a V70-esénél keményebb, de nem pattogós viselkedésű, a fék határozott taposásra hatékonyan lassít. A karosszéria még autópályán is csendes, de a motor rezgései 2000-es fordulatszám felett erősen érezhetők a padlón és a kormányon. Az automata finoman és gyorsan kapcsol, de motorfékhatása szinte egyáltalán nincs.

Műszaki adatok

Öthengeres, soros közös csöves turbódízelmotor, elöl keresztben beépítve, 20 szelep, két felülfekvő vezérműtengely, turbófeltöltő, köztes hűtő. Hengerűrtartalom: 2401 cm3, furat 81 mm, löket 93 mm. Teljesítmény: 163 LE/120 kW (4000/min). Nyomaték: 340 Nm (1750/min). Elöl McPherson-felfüggesztés segédalvázon, hátul segédalvázas, többlengőkaros független felfüggesztés, elöl-hátul kanyarstabilizátorok. Elöl-hátul tárcsafékek, ötfokozatú automata váltó. Gumiméret: 215/65 R16. Csomagtér: 485/1640 l. Üzemanyagtartály: 80 l. Hossz x szélesség x magasság: 4730x1860x1560 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1660/2220 kg. Gyorsulás (0–100km/h): 11,5 s. Végsebesség: 195 km/h. Fogyasztás (vegyes): 8,5 l/100 km. Tesztfogyasztás: 8,4 l/100km.
Alapára: 12 390 000 Ft

Előnyei

Hátrányai

+ Tágas utastér
+ Kiemelkedő biztonsági alapfelszereltség
+ Az autó méretéhez képest takarékos motor
+ Jó kidolgozás
A műszerfal világos borítása tükröződik a szélvédőn
Nagy fékpedálerő
Gyenge motorfékhatás
Motorvibrációk az utastérben

 

Felszereltség

Az XC70 alapváltozatban is jól felszerelt. A kategóriájában elvárható kiegészítőkön túl alapáras biztonsági felszerelés a külső visszapillantó tükrök fűtése, a műszerfal kiégett izzókra figyelmeztető lámpája, az adaptív légzsákrendszer függönylégzsákokkal és oldallégzsákokkal, a kipörgésgátló és a minden ülésen övfeszítős, elöl överő-határolós biztonsági övek. A kényelmet oldalanként különböző hőmérsékletű levegőt fújni képes légkondicionáló és gyári rádió növeli.

Költség

Az automata váltós, dízelmotoros Cross Country alapára a presztízskategóriához illően tetemes: 12 390 000 forint. Szervizciklusa 20 000 kilométeres. A garancia kilométer-korlátozás nélkül két évre szól, a tesztfogyasztás az autó méreteinek ismeretében kedvezőnek mondható: 8,4 l/100km. A megbízhatóságáról és biztonságosságáról híres Volvo értéktartása csak átlagos. Szécsényi

Az Autó2 újság 2003/5. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás