Újautó

2003. január 28. kedd, 23:39

Tesztnapló: Daihatsu Terios 1.3 Plus - Nem földhöz ragadt

A Daihatsu Terios a hazai szabadidőautó–terepjáró kategória egyik legolcsóbb, de nem a legkevesebbet nyújtó darabja.

 

Rövid túlnyúlások, de keskeny
nyomtáv és karosszéria jellemzik a divatos,
többcélú, nem csak városi terepjárót

Az újjáéledő Daihatsu Hungária egyetlen modellel, a Teriosszal indul újra a hazai piacon. A városi autónak, terepjárónak és szabadidőautónak is besorolható Terios a drágább szabadidőautók egy részénél is biztonságosabban mozog kiépítetlen utakon.

Karosszéria, utastér

Az 1997-ben megjelent Terios utódja külsejében csak kissé változott, még most is fiatalos, feltűnő a formája. Az átlagmagasságú vezető az ülésbe éppen csípőmagasságban csúszik be, hátra fel kell húznia magát a magasabb üléslapok miatt. Ennek ellenére elöl-hátul igen bőséges a fejtér. A lábtér elöl is tágas, ám hátul a teljesen hátratolt elülső üléshez ér az utas térde. Elöl-hátul igen szűk az ajtók közötti tér. Egy testes vezető bal könyöke érinti az ajtó és útitársának könyökét is. A hátsó üléstámla több fokozatban dönthető, az üléslap előrehajtása után sima rakteret képezve le is hajtható. Ilyen állapotban a csomagtér meglepően nagy, alatta terhelhető műanyag fedél van, amely alatt praktikus műanyag rekeszek találhatók – ezekre szükség is van, mert tértakaró nincs. Az elülső ajtók zsebe a szűkös hely miatt igen keskeny. A műszerfal kemény borítású, de az utastér hangulatos, tartósnak ígérkezik a textilkárpitozás.

Motor, erőátvitel

A négyszelepes könnyűfém motor igen rövid áttételekkel szárnyal, s hamar leforogva dinamikus mozgást ad a kis autónak. Hangja ennek ellenére visszafogott, de a 120-as tempónál adódó 4000 feletti fordulatszám már hallható. Az állandó összkerékhajtás viszkokuplungon át valósul meg, nehezebb helyzetekben a két tengely közötti diffi álló helyzetben gombnyomásra zárható. A fogyasztás a hajtáslánc miatt az átlagosnál nagyobb.

Vezetés, menettulajdonságok

Az üléshelyzet a városi forgalomra ideális. A kormány kisméretű, nem egészen háromfordulatos, közvetlenül irányít, terepen nem nyom vissza, autópálya-sebességnél sem határozatlan. Autópályán szélérzékeny az autó. A kürtgombokat a legtöbb helyzetben keresgélni kell. A pedálok síkba rendezése kitűnő, noha kissé közel vannak egymáshoz. A gázpedál tartása terepen, dobálós úton könnyű, mert a láb a közeli kardánalagúthoz beszorítható. A rugózás kemény, éppen az elpattogás határán mozog.

Meredek emelkedők sem jelentenek akadályt a Teriosnak. Kapaszkodáskor ügyelni kell a nyomtartásra, különben a tapadását vesztő, elforduló autó felbillenhet

A Terios városban kisautóként ideális, terepen a hajtáslánc és a rövid karosszériatúlnyúlások miatt még a széria univerzális gumival is jól mozog. A beavatkozást nem igénylő állandó négykerékhajtásra a köztes diffizárat bekapcsolva mély sárban, , vizes, füves, homokos emelkedőn biztosan mászik, jobban, mint a csak összkerékhajtású szabadidőautók. Terepváltó hiányában nagyon meredekre mászáshoz méginkább az onnan való leereszkedésre (amikor a motorfék tartja az autót, és nem ajánlatos féket használni) a Terios nem vagy csak gyakorlott vezető irányításával alkalmas. A terepen manőverezésnek (kikerülés, megfordulás) a keskeny nyomtáv és a magas súlypont korai határt szab.

Műszaki adatok

Négyhengeres, soros, vízhűtéses benzinmotor elöl hosszában beépítve, hengerenként négy szelep, egy felülfekvő vezérműtengely, fogazottszíjhajtás. Hengerűrtartalom: 1298 cm3, furat 72 mm, löket 79,7 mm. Teljesítmény: 86 LE/63 kW (6000/min). Nyomaték: 120 Nm (3200/min). Elöl McPherson-felfüggesztés, kanyarstabilizátor, hátul csatolt hosszanti lengőkar, Panhard-stabilizátor. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek. Ötfokozatú, kézikapcsolású sebességváltó, viszkokuplungos összkerékhajtás, köztes differenciálzárral. Gumiméret: 205/70 R15. Csomagtér 205/540 l. Üzemanyagtartály: 46 l. Hossz x szélesség x magasság: 3845x1555x1690 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1045/1550 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 16 s. Végsebesség: 145 km/h. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 9,4/6,8/7,7 l/100 km.
Ára: 4 280 000 Ft

Felszereltség

Az alapfelszerelés listájáról: szervokormány, központi zár, elektromos ablakok és tükrök, elektronikusan kapcsolható köztes diffizár, színezett üveg, dupla légzsák. Rendelhető fontosabb extrák: automata sebességváltó, hátsó diffizár, ABS, légkondi.

Költség

Az ár értékarányos, a 15 000 kilométerenkénti olajcsere gyakori, a háromévi garancia előnyös.

Előnyei

Hátrányai

+ Városi és off-road használhatóság, több kategóriába besorolhatóság
+ Korszerű hajtáslánc
+ Kapcsolható diffizár
+ Korszerű motor
+ Három év garancia
Szűk belső szélesség
Kemény rugózás
Tetemes fogyasztás
A kürtgombok rossz helyen vannak
Autópályára rövid áttételek

Az Autó2 újság 2003/1. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás