Újautó

2002. november 28. csütörtök, 15:49

Tesztnapló: Chrysler PT Cruiser CRD Limited - Dobtáras

A Chrysler retroautója a Mercedes-közösségben 2,2-es turbódízelt kapott.

 

A praktikusan alakítgatható
retrokarosszériába jól illik a
nyomatékos dízel. Krómos
keréktárcsák alapáron csak
a Limitedhez járnak

 PT formája a húszas-harmincas évek amerikai autóinak vonalaiból áll össze, megfűszerezve némi hatvanas évekbeli lázadó, Európában is ható Hot-Rod-életérzéssel.

Karosszéria, utastér

A középkategóriás utastér, a meredek oldalfalak és a C-oszlopokat is áttörő üvegezés miatt tágasabbnak tűnik valós méreteinél, a fejmagasság és így a térérzet kellemes. Elöl könnyen elfér két átlagos magasságú felnőtt, a vállszélesség bő. A hátsó pad darabjai külön-külön kivehetők, sőt egyenként tologathatók is. Így a csomagtartó kárára jelentősen növelhető a legszűkebb állásban is elfogadhatóan tágas hátsó lábtér. A Limited-kivitelben részben bőrbevonatú ülőgarnitúra tömete puha, a támlák azonban nagyon rosszul tartják az utasok hátát, és az ülőlapok sem támasztják kellően alá a lábakat. A vezetés ennek ellenére a jó fogású kormánnyal és a kézre álló antik pickupos váltókarral élvezetes, hosszú távon sem fárasztó.

Nagyobb képA múltidéző műszerfal megfelel a formának, a beltér anyaghasználata változatos, az összeszerelés minősége kifogástalan

A hátsó középső utas a keskeny üléstámla miatt már néhány tíz kilométer után fájlalni kezdi a hátát. A bajon a dönthető háttámla is csak ritkán tud segíteni, a mozgatást a kalaptartó akadályozhatja. A Chrysler szándékosan nem tett kellemes tapintású anyagokat azokra a helyekre, amelyeket az utasok nem fogdosnak rendeltetésszerűen. A lemeznek tűnő műanyag keretbe foglalt műszerekből összeállított műszerfal a fehér számlapok miatt nappal, bekapcsolt világításnál nehezen leolvasható, ezért különösen hasznos a megvilágítás fokozatmentes szabályozhatósága. A minőségi összeszerelés jele – dacára a dízelmotornak és a rossz utaknak – a sok műanyag elem csendessége. A méretes, erős lámpákkal megvilágított csomagtartó a lökhárítóból nyíló hatalmas ötödik ajtón keresztül könnyen megpakolható, a kalaptartó (áthelyezve) akár piknikasztallá is alakítható.

Motor, erőátvitel

A Mercedes-gyártmányú, közvetlen befecskendezéses, közös csöves turbódízel Mercedes-váltón át hajtja az elülső kerekeket. A német változatok teljesítménylépcsője közé 121 lóerősre belőtt gázolajos morogva dolgozik, alapjáraton rezgéseket is kelt az utastérben. A már 1500-as fordulattól erőteljesen húzó motor járása 2000-től kisimul, és 2500-tól elképesztően megrántja az üresen is több mint 1500 kilós PT-t. Innen egészen a 4500-as leszabályozásig egyre erősödve húz, 3000-res fordulattól zajos. A katonásan megvezetett sebességváltó rendkívül rövid utakon kapcsolgatható a fehér „csontgombos” karral, s bár a lapos nyomatékgörbe miatt nem kell gyakran használni, jó játék a nosztalgikus bottologatás.

Vezetés, menettulajdonságok

A karosszéria jól áttekinthető, a tükrök holtteresek, de a parkolási manőverekhez kellően nagyok. Az egyszerű, elöl McPherson-, hátul torziósrudas, hosszlengőkaros, Watt-rendszerű futómű csillapítása kényelemorientált, így hullámos felületen nagyokat leng az autó, és kanyarodási oldaldőlése is jelentős. Az érezhetően jó utakra tervezett beállítás miatt a PT inkább hosszabb utazásokra, nem pedig városi használatra való. A szerpentineket a dőlés ellenére jól viselő futóművel, a pontos és az amerikai szokással ellentétben nem túláttételezett, jó visszajelzésű szervokormánnyal élvezetes a Cruiserezés. A motor hangszíne autópálya-tempóban kellemes, 130 km/óráról ötödikben is erőteljes a gyorsítás. A négytárcsás fékrendszer jól lassít, a pedálerő átlagos.

Műszaki adatok

Négyhengeres, soros közös csöves, közvetlen befecskendezéses turbódízelmotor elöl keresztben beépítve, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 2148 cm3, furat 88 mm, löket 88,3 mm. Teljesítmény: 121 LE/89 kW (4200/min). Nyomaték: 300 Nm (1600/min). Elöl McPherson-felfüggesztés, kanyarstabilizátor, hátul torziós Watt-tengely, kanyarstabilizátor. Elöl-hátul tárcsafékek. Ötfokozatú, kézikapcsolású sebességváltó, elsőkerékhajtás. Gumiméret: 205/55 R16. Csomagtér: 540 l. Üzemanyagtartály: 57 l. Hossz x szélesség x magasság: 4290x 1705×1600 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1540/1980 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 12,1 s. Végsebesség: 183 km/h. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 9,1/5,6/6,9 l/100 km.
Ára: 10 970 000 Ft

Felszereltség

Minden PT sokat nyújt. A négyhangszórós CD-s rádió, a sebességtartó és mechanikus szabályozású légkondicionáló valamennyi változatban alapfelszerelés csakúgy, mint a blokkolásgátló, a négy légzsák, a kipörgésgátló, a két elülső ködlámpa, az elektromos tükörállítás és ablakmozgatás, a vezetőülés elektromos magasságállítása, valamint a távirányítós központi zár. A Limited-kivitel az alapnál a részben bőrbevonatú ülőgarnitúrával, a bőrkormánnyal, és a krómozott alufelnikkel nyújt többet.

Költség

A dízel-PT-vel 20 000 kilométerenként kell szervizbe járni, általános garanciája két év. A rozsdavédelem 7 évre szavatolt. A drága dízelváltozat átlagfogyasztása viszszafogott használat mellett is elég tetemes, 8,3 l/100 km.

Előnyei

Hátrányai

+Nagy csomagtér
+
Egyedi megjelenés
+ Erős, nyomatékos motor
+ Jól áttekinthető utastér
+Komfortos felfüggesztés
+
Jó fékek
+ Pontos szervokormány
+ Jól kapcsolható sebességváltó
Néhol egyszerű anyagok az utastérben
Erős oldaldőlés kanyarodáskor
Az elvárhatónál nagyobb fogyasztás
Rövid lapú ülések
Húzatáskor felhangosodó dízel

Az Autó2 újság 2002/11. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás