Újautó

2002. április 29. hétfő, 13:01

Tesztnapló: Mazda Premacy 2.0 GT

Néhány apróbb módosítástól szinte új autó lett a Mazda alsó-középkategóriás egyterűje.

 

Az átformált orr-rész egyedibb megjelenést hozott. A 2.0 GT jellegzetessége az orr-résszel összhangba hozott küszöbkészlet a 195/50 R16-os gumikkal héjazott könnyűfém kerekekkel

Az orrán és a farán ért kisebb változtatások hatásosan fordították sportosabb irányba a korábban kicsit jellegtelen, megbízhatóságáról és elnyűhetetlenségéről híressé lett egyterűt.

A nagy hátfalat szegélyező lámpák korban azonnal a helyére teszik a Premacyt

A kétliteres motor jól megy a sportosabb karakterhez, akárcsak a finomított futóművek és a megváltoztatott ülések.

Karosszéria, utastér

Az egységnyi padlólemezre jutó igen nagy tér az autó alapértéke. Orr-része jellegzetes és különleges a hangsúlyozott hűtőráccsal, a vége a mai átlátszó burkolatos nagy lámpákkal harmonikusan záródik, az oldalszoknyázat is ügyesen oldja a doboz jelleget. A sötétített üvegezés összhangban van a sportos és komoly megjelenéssel. Mélyebb üléskialakításával, alacsonyabb padlólemezével a leplezettebb egyterűek alfajába sorolható. Ülésmagassága és beszállási kényelme így is jobb a hagyományos formációkénál. A vezetőülés párnájának csak a dőlése és a magassága nem állítható, támladőlése a kényelmetlen forgatógombbal változtatható, a kormány csak sugárirányban mozog. A kilátás, ha nem is egyterűsen magas állású, de jó, az ideális vezetési helyzethez hiányzik a kormány tengelyirányú állítási lehetősége. A műszerkép egyértelmű, jól olvasható, nem sablonos. A műszerfal anyaga kemény ugyan, de színvonalas, az oldalfalon elharapódzó műanyagok a kis textilfoltokkal, az átlagos méretű, de félliteres italtartós zsebekkel jó minőséggel burkolnak. A rakodási hely ennek ellenére kicsit kevés, ezen az utas alatti nagyon lapos fiók és a támlazsebek némileg javítanak. A hátsó hely lábnak, fejnek tágas, a sík padlólemez és a három, teljesen független ülés ebben megerősít; az ülések egyenként mozgathatóak, áthelyezhetőek, igen egyszerűen kivehetőek, ráadásul a jobb elülső ülés támlája is a vízszintesig előrehajtható. A csomagtér nagy, zegzugoktól mentes, szükségkerékkel a padlózata alatt. A kiviteli minőség igen jó, minden ajtó, még a nagy ötödik is finoman csukódik.

Motor, erőátvitel

A 2 literes, 131 lóerős motor acélblokkos, könnyűfém hengerfejes, két vezértengelyes, hengerenkénti négyszelepes. Még igen nagy hidegben is azonnal életre kel, alapjáraton kiegyensúlyozottan, csendesen forog, menet közben csak forszírozott üzemben hangosodik fel. Az inkább takarékosan hosszabbra, mint sportosan rövidre áttételezett ötfokozatú váltóval minden körülmények között dinamikusan és élvezetesen dolgozik. A sebességváltó figyelemre méltóan finoman kapcsolható, a kuplung/gáz a nem lineáris vezérletű elektronikus gázpedállal jó elindulási összhangot teremt. A 171 Nm-es nyomaték 4500/min fordulaton ébred, de a viszonylag nagy nyomatékot az első kerekek nem könnyen viszik át az útra, és érdekes módon ebben az egyébként kikapcsolható kipörgésgátló bekapcsolva tartásával sem lehet sokat javítani. A 10,7 mp-es gyorsulás egyterűhöz mérten jó, akárcsak a 188 km/órás végsebesség; a téli üzemben mért 10,8 l/100 km-es városi fogyasztás is dicsérhető.

Vezetés, menettulajdonságok

A motor és az erőátvitel összhangja jó alapot ad a dinamikához és a sebességhez, az elülső McPherson-, és az egyterűek között szokatlanul komoly, kettős keresztlengőkaros hátsó futóművek pedig ahhoz, hogy ezzel élni is lehessen. A korábbi japán szokáshoz képest lágy, a mai európai szinthez képest kicsit feszes rugózás alkalmas is erre – ízlés dolga, hogy a stabilitás vagy az itt egészen picit hiányzó lágyság a fontosabb-e. Az utastér saját elemeinek zajától és szélzajtól mentes, a felfüggesztések szigeteltsége igen jó, a motor hangja is csak forszírozott üzemben válik nagyon hallhatóvá. A GT-n a nagyobb, 16-os kerekek közepébe tett négy tárcsafékre vigyáz a blokkolásgátló; kiemelkedően jó munkát végeznek együtt, és a 2,75 fordulatos szervokormány is finoman dolgozik.

Műszaki adatok

Folyadékhűtéses, soros négyhengeres, hengerenkénti befecskendezéses benzinmotor, keresztben beépítve, acélblokk, könnyűfém hengerfej. Két fogazottszíjhajtású felülfekvő vezértengely, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1991 cm3, furat 83,0 mm, löket 92,0 mm. Kompresszió: 9,7:1. Teljesítmény: 131 LE/96 kW (6000/min). Nyomaték: 171 Nm (4500/min). Ötfokozatú váltó, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson–felfüggesztések, hátul kettős keresztlengőkarok hosszanti kitámasztókkal, spirálrugókkal, hidraulikus lengéscsillapítókkal. Kanyarstabilizátor elöl és hátul. Elöl és hátul tárcsafékek. Gumiméret: 195/50 R16. Csomagtér: 420/769/1848 l. Üzemanyagtartály: 58 l. Hossz x szélesség x magasság: 4340x1705x1600 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1310/1795 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 10,7 s. Végsebesség: 188 km/h. Fogyasztás (EU városon kívül/város/vegyes): 7,1/11,5/8,7 l/100 km. Tesztátlag: 10,8 l/100 km.
Ár 6 044 000* Ft
(* Bevezetőár április végéig)

Előnyei

Hátrányai

+ Nagy és változtatható utas- és csomagtér
+ Általánosan jó minőség
+ Dinamikus menettulajdonságok
+ Jól átlátható karosszéria
+ Igen jó fékek
+ A hengerűrtartalomhoz mért kedvező fogyasztás
+ Jó úttartás
+ Jó felszereltség
A versenytársakhoz mért kicsit keményebb rugózás
Igen drága ár

 

Felszereltség

A kétliteresben sok a szerelvény. A biztonságiak közül a két front- és elülső oldallégzsák, az öt fejtámasz, az öt hárompontos biztonsági öv, az Isofix-csatok, a blokkolásgátló, az elektronikus fékerőelosztó, a kipörgésgátló, a kitörésgátló, a sebességfüggő kormányszervo, az elülső és a hátsó ködfény, az állítható magasságú fényszóró a legfontosabb. A kényelmiek közül a rádiós központi zár, az elektronikus vezérlésű önműködő klímaberendezés, az egyszerű fedélzeti számítógép, a négy ablak és a külső tükrök elektromos mozgatása, az audiorendszer jár alapáron.

Költség

A Mazdák alapvetően igen megbízható autók, a háromévi (100 ezer km-es) garancia ehhez egyfajta tartalék biztonságot ad. Az átrozsdásodás elleni garancia hat éve ma már kevés, a szervizintervallum 15 000 km. De mindezek az autó közismert megbízhatósága, értéktartása ellenére sincsenek összhangban a versenytársaihoz mérten igen magas árával.

Az Autó2 újság 2002/4. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás