Újautó

2002. március 30. szombat, 11:28

Négy évszak teszt: Renault Laguna 1.9 dCi Privilege - Időközben

Húszezer kilométerig jutott a tartós tesztű Laguna. Hibáival együtt is nagyon kellemes vezetési élményt nyújt.

Erős fényű lámpáit is képes mosni az autó. A szélvédőt esőérzékelős, automatikus ablaktörlő takarítja

Fenntartjuk a gazdag kényelmi és kiemelkedő biztonsági felszereléssel eleresztett tesztautónk első ismertetésekor leírtakat (Autó2, 2001/10.), ám nem ismételjük meg. Összefoglalásul csupán újra közöljük a részletes tesztben feltárt előnyöket és hátrányokat. A tartós együttlét húszezer kilométere alatt kellemes, szolgálatkész társként szolgált a Laguna, miközben hiányosságokat is tapasztaltunk.

Karosszéria, utastér

Hosszú utazásokra is alkalmas, az utasokat és a vezetőt kímélő a tágas utastér kialakítása, az ülések kényelme, a kezelőszervek elhelyezése. A biztonságos karosszéria többnyire csöndes, a fűtés és a hűtés eszközei hatékonyak, még a korán beköszöntött tél fagyos viszonyai között is: egyetlen gombnyomásra gyorsan cselekszenek a jégtelenítés és a párátlanítás eszközei. Az általánosan kedvező élmények mellett az autó kisebb-nagyobb hibákat produkált.

Tágas, kényelmes vezetői hely. Az ülés is, a kormány is több irányban állítható. A két oldal hőmérséklete eltérően szabályozható

Az első panaszos feljegyzés a 15 181-ik km-nél született: hibás a csomagtérajtó zárja, gyakran nem lehet a lecsukással rögzíteni. A zárszerkezet apró műanyag darabja akad meg rossz helyen, ahonnan csavarhúzóval tudjuk a helyére pöckölni, s azután a csomagtértetőt sikerrel lecsukni. A csavarhúzó hamarosan újabb szerepet kapott a tesztben. A távoli gombnyomásos nyitás-zárás előbb mind bizonytalanabb lett, majd 15 330 km-nél érte el az egyre halványuló teljesítményt nyújtó távnyitó azt az állapotot, amelytől nyitásra már nem szolgált. Az indítókártyába integrált távnyitón nem segített az elemcsere (500 Ft) sem. Erre a helyzetre felkészülten rejtettek gyárilag kis kulcsocskát a kártya végébe s záracskát a vezető ajtajának kilincszugába.

A kilincsburkolat alatti zárat a nyitó/ indító kártya végéből kihúzott kulcs működteti

A fedél lepöckölésének, ezzel a rejtett kulcslyuk szabaddá tételének eszköze a csavarhúzó. Időlegesen körülményessé vált a kocsi bezárása: a valamennyi ajtóra ható központi zárat – a távzáró hiányában – csak a kézifékkar melletti belső kapcsolóról lehetett működtetni, majd a hátsó ajtón át, csavarhúzóval a kézben elhagyni az autót. A zárpanaszon a ha- mis kártya garanciális cseréje segített, utóda hibátlanul működik.

Motor, erőátvitel

A jóval –10 C-fok alatti hajnalokon is nagyon rövid izzítás után, az indítógomb egyetlen megérintésére életre kel a motor. Járása egyenletes, kis fordulaton is élénken húz. A turbódízel erőteljesen mozgatja az autót. A váltó kifogástalanul működik, könnyen, szinte egy ujjal mozgatva is a helyére vezethető. Az autó ellenőrzőrendszere írásban, piktogrammal és géphangon elmondott üzenettel is figyelmeztetett az alacsony olajszintre 18 908-as kilométeróra-állásnál. A nívópálcán a minimum közelében, ám még fölötte mutatkozott a szint, fél liter olaj utántöltése (1300 forint) elegendő volt.

Vezetés, menettulajdonságok

A Laguna kanyartulajdonságai és egyenesfutása is biztonságos. Könnyen kezelhető, jól fékezhető a menetstabilitás elektronikus eszközeivel is bőségesen ellátott autó. A 15 000 kilométer után nem sokkal jelentkezett hibák a kormányt is elérték: előbb csak gyengült, majd el is veszett a kormányszervo segítőkészsége. Az alapjában könnyűszerrel mozgatható kormány erőgéppé vált. A hibát a szivárgó cső cseréje orvosolta, természetesen garanciában.

Műszaki adatok

Négyhengeres, soros közvetlen befecskendezéses, gyűjtőcsöves turbódízelmotor elöl, keresztben beépítve. Egy felülfekvő vezértengely, hengerenként két szelep. Hengerűrtalom: 1870 cm3, furat 80, löket 93 mm. Teljesítmény: 120 LE/88 kW (4000/min). Nyomaték: 270 Nm (2000/min). Elöl McPherson-felfüggesztés, hátul csatolt lengőkarok spirálrugókkal, hidraulikus lengéscsillapítókkal. Elöl-hátul tárcsafékek, blokkolás-, kipörgés- és kitörésgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval. Hatfokozatú váltó, elsőkerékhajtás. Gumiméret: 205/55 R16. Csomagtér 430 l, üzemanyagtartály 70 l. Hossz x szélesség x magasság: 1580x1750x1430 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1350/1935 kg. Gyorsulás (0–100 km/h) 10,7 s. Végsebesség 200 km/h. Fogyasztás (városban/városon kívül): 7,7/4,6 l/100 km.
Ár: 6 520 000 Ft

Előnyei:

+ Kényelmes nagyterű-karosszéria, általánosan jó kidolgozással
+ Ötcsillagos (Ncap-törésteszten mért) biztonság
+ Fokozott utazási és vezetési kényelem
+ Alapvetően csöndes motor és utastér
+ Nagyon kis mért fogyasztás
+ Kifogástalanul működő kezelőszervek
+ Jó világítás
+ Sok, kényelmet is jól szolgáló szerelvény
+ Kifinomult szellőzőrendszer
+ Jó dinamikus jegyek

Hátrányai:

— Húzatáskor hangos motor
— Nem praktikus az indítókártya alakja
— A kártya nyílásának rossz elhelyezése
— Alapjáraton a gépháztető szélvédő felőli éle lobog a rezonancia következtében
— Kifogásolható pedálrend
— A hátsó ülésnek csak a támlája dönthető

Felszereltség

A nagyon gazdagon felszerelt autó fejlett információs rendszere minden elinduláskor beszámol az önellenőrző rendszer megállapításáról (rendre „OK” olvasható), s minden alkalommal jelzi a kerekek légnyomását. Az autó szóban és képben is figyelmeztet az égve felejtett lámpára, nyitva hagyott ajtóra. A kocsi gondosan vigyáz a vezető hibás mozdulataira: figyelmen kívül hagyja az indítógomb lenyomását, ha sebességfokozatban van a váltó, s a kuplung nincs kinyomva. A kényelem elöl-hátul teljes a jól szellőztethető autóban.

Költség

A 20 000 kilométer a szervizperiódusnak csak a 2/3 teljesítménye, így költséget csupán a fölösleges elemvásárlás és a motorolaj megvétele, s természetesen az üzemanyag pótlása okozott. A gyakran légkondicionálóval, fűtéssel, világítással együtt a többnyire a városi forgalomban mért 6,9 l/100 km-es átlagfogyasztás olcsóvá teszi a Renault mindennapi használatát.

Az Autó2 újság 2002/2. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás