Újautó

2002. március 29. péntek, 13:05

Tesztnapló: Mazda Tribute 2.0 4WD - Középsúlyú

A Mazda első terepjárója aszfaltközpontú, de a terepen sem elveszett.

 

A kocsihoz rengeteg gyári és utángyártott dísz rendelhető. A krómcsőkészlet hátsó lökhárítóra szerelt eleme miatt leszedték a hátsó kerékjárati ív lökhárító oldali darabját. A 16 colos felnikre 215/70 jelzetű gumikat szereltek, a hátsó tengely dobfékes

A közel másfél tonnás autót 197 és 124 lóerős motorokkal gyártják. A nagy teljesítménykülönbség ellenére a Tribute a kétliteres motorral is jól mozog, míg fogyasztása a mérethez képest visszafogott.

Karosszéria, utastér

Klasszikusan dobozszerű terepjáró forma a karosszéria, nagy üvegfelületekkel, kombis farral. Hatalmasak a műanyag lámpák, tágra nyílt a hűtőmaszk. A kasztnit körben, a kerékjáratoknál és az ajtók alsó harmadában is műanyag burkolatok védik, a lökhárítók egy darabból, viszonylag puha anyagból préseltek integrált ködlámpafészkekkel, amelyeket kézzel is lehet deformálni, így jól viselik a zúzódásokat. A kocsi magasabb a személyautóknál, viszont nem annyira, mint egy nyers terepjáró, ezért elölre-hátulra egyaránt kényelmes a beszállás a nagy ajtókon át. A beltér kifejezetten tágas, az üléshelyzet padlóközeli. Az elülső ülések lapja elég hosszú, magas a támlájuk átlagos oldaltartással.
A kényelmet sarcolja, hogy kemény a tömetük, és lapos a felületük, így hosszú úton kicsit fárasztóak. Minden fejtámla és a vezetőülés magassága állítható, a kormány tengelyirányban nem, csak sugárirányban mozgatható. A burkolatok közt műanyagok uralkodnak, csak az ajtókra jutott textilbetét. A műszerfal felül puha, alul nem, a kardánbox is kemény. Sok a rakodóhely, elölre 4 pohártartó is jutott, a szivargyújtó mellé külön 12 voltos aljzatot is beszereltek. A kesztyűtartó zárható, az ajtókra térképzsebeket illesztettek, a kilincs krómszínű. A terepezéshez és a beszállás könynyítésére az A oszlopokra is csavaroztak kapaszkodókat, hátrányuk, hogy félfrontális balesetkor sérülést okozhatnak. Teljesen hátratolt elülső ülések mögött is bő a lábhely a hátsó sorban, amelynek a szépséghibája, hogy középre csak kétpontos öv jutott fejtámla nélkül. Az ülőlap és a támla is osztottan előredönthető. A tanksapka belülről, a csomagtérajtó kívülről nyitható, az üvege külön is nyílik. A csomagtartó padlója sík, a bepakolt holmikat roló rejtheti, a pótkerékfészket erős műanyag fedél takarja, rajta filcszőnyeg. A pótkerék szükségkerék, terepjárón ez nem túl célszerű.

Motor, erőátvitel

Kétliteres, 124 lóerős, 16 szelepes DOHC-motor hajtja az autót ötsebességes kéziváltón át. Minden kerék hajtott, a kocsi alaphelyzetben fronthajtásos, hátra, ha szükséges, viszkokuplung küld nyomatékot. Nehezebb terepen a tengelyek közé ültetett kapcsolható diffizár segíti a vezetőt, bekapcsolásakor 50-50 százalékos a nyomatékeloszlás a két tengely között.
A kicsinek tűnő motor jól boldogul a nagy kasztnival, jó az autó menetdinamikája. Az erőforrás nyomatékos, amit a sebességekhez tartozó fordulatszámok is jól mutatnak: ötösben 100 km/óránál 2250-et, 110-nél 3100-at, 120-nál 3300-at, 140-nél 4000-et forog percenként a főtengely. Az autó (a sebességmérője szerint) a 180 km/órás végsebesség közeli sebességet is izzadtságszag nélkül éri el.

Vezetés, menettulajdonságok

Biztonságérzetet nyújt a magas üléshelyzet, a kasztni jól átlátható, bár a magassága miatt a mögöttes tér egy része takart, a tükrök látószöge széles. Rendezettek a pedálok, a bőrrel bevont kormány jó átmérőjű, a tekerése is könnyű. A hosszú váltókar csúnya műanyag borítású, hosszú utakon jár, pontosan kapcsolható. A kormányzás terepjáróhoz mérten közvetlen, az egyenesfutás jó, a kanyarokban semlegesen viselkedik a kocsi. A rugózás jól sikerült, nem pattog, nem dobál, elmaradnak a terepjárós lengések, a futómű jól megbirkózik az úthibákkal is. Terepezéskor a mélyre nyúló két hátsó alsó lengőkar leérhet.

Műszaki adatok

Négyhengeres, DOHC-vezérlésű, hengerenként négyszelepes, hengerenkénti befecskendezéses motor, könnyűfém hengerfejjel, öntött acélblokkal, elöl keresztben beépítve. Hengerűrtartalom: 1988 cm3, furat 84,8, löket 88 mm. Teljesítmény: 124 LE/91 kW (5300/ min). Nyomaték: 175 Nm (4500/ min). Elöl McPherson-, hátul több-lengőkaros felfüggesztés. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek. Ötfokozatú sebességváltó, összkerékhajtás. Gumiméret: 215/70 R 16. Csomagtér 370/795 l. Üzemanyagtartály: 62 l. Hossz x szélesség x magasság: 4395x1800x1760 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1420/1740 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 13,7 s. Végsebesség: 166 km/h. Fogyasztás (városban/városon kívül): 12,9/7,8 l/100 km.
Ár: 7 699 900 Ft

Előnyei

Hátrányai

+ Tágas utastér
+ Stabil futómű
+ Sok vezető környéki rakodóhely
+ Jó menetdinamika
+ Visszafogott fogyasztás
+ Jól áttekinthető karosszéria
Tengelyirányban nem állítható a kormány
Csak szükségkerék
Sűrű szervizciklus
Hátul hiányzó biztonsági felszerelések
Kemény ülések

 

Felszereltség

Alapos a felszereltség. Része a két front- és két oldallégzsák, a hátsó üléseknél az Isofix-gyermekülésrögzítési rendszer, a könnyűfém felni, a ködlámpa. A tükrök fűtöttek, és miként minden ablak, elektromos mozgatásúak, a légkondi manuális. A központi zár a többi Mazdával ellentétben külön kapcsolóval, belülről is zárható-nyitható. A tesztautó felszereltségi többlete a kormányról vezérelhető sebességtartó automatika.

Költség

A 7,7 millió forintos ár beleillik a kategória árszabásába. A kétliteres motor közepes felelősségbiztosítási költséggel jár, a 15 000 km-es szervizciklus ma már sűrűnek számít. A mérethez képest jó a fogyasztás, átlagosan 10 litert ivott meg az autó 100 km megtételével.

Az Autó2 újság 2002/3. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás