Újautó

2002. február 18. hétfő, 15:50

Tesztnapló: Volvo S60 D5 - Könnyűolaj

A Volvo S60-asa is megkapta a márka első saját fejlesztésű, öthengeres turbódízelmotorját.

 

A magyar származású Lóczi Géza által „faragott” vonalak erősen emlékeztetnek az S80-asra. A nyomatékos dízelmotor elsősorban autópályán van elemében

A tavaly bemutatott S60-as eddig kizárólag öthengeres benzinmotorokkal készült, a korábbi Audi-eredetű TDI-dízel már be sem került a motortérbe, a fejlesztők megvárták az új, hengerenkénti négyszelepes, csupa könnyűfém erőgépet.

Karosszéria, utastér

A csúcsmodell S80-as rövidített padlólemezére állított négyajtós kupé beltere kifejezetten széles, az elülső ülések a márkától megszokottan nagyok és kényelmesek, a hatalmas műszerpult pedig a V70-esből ismerős. Az anyagok igényesek, a műszerfal burkolata a vezető előtti részen kopogósan kemény. Hátul a vállszélességgel nincs gond, a lábtér viszont kifejezetten szűk, átlagos magasságú vezető mögött is csak minimális a térdhely.

A műszerfal a V70-esére emlékeztet, a nyomógombokkal telezsúfolt középkonzolon a látszat ellenére könnyű eligazodni, a feláras navigációs rendszer képernyője 5 km/óráig tévéként is használható

Az emiatt kihúzott derékkal ülő hátsó utasok fejtere kevés. Pakolóhely bőven akad, az ajtózsebek méretesek, a középkonzol tárolórekesze és a megvilágított kesztyűtartó azonban szűk. Praktikusak az elülső ülések háttámlájára varrott zsebek és a hátsó oldalajtók térképzsebei. A csomagtartó tágas, szépen kárpitozott, a kupés tetőív miatt nyílása keskeny. A karosszériaelemek illesztése példás, a széles és lapos autó szélzaja minimális.

Motor, erőátvitel

Az első Volvo-dízel minden ma kötelezőnek mondható technikai csemegét megkapott, hengerenként négyszelepes, DOHC-vezérlésű, közös csöves befecskendezőrendszerének nyomása 1600 bar feletti, nagyarányú kipufogógáz-visszavezetése a jobb hatásfok érdekében vízhűtéses. Az alumínium szerkezetből adódóan a motor tömege mindössze 185 kg, a turbó változó geometriájú. A 163 lóerő és a 340 Nm-es nyomaték hosszúra áttételezett ötfokozatú kéziváltón át jut az első kerekekhez, a finoman, de határozottan kapcsolható szerkezet teljesen mentes a hajtási befolyásoktól.

Vezetés, menettulajdonságok

Az S80-as futóműveken guruló autó szinte ragad az úthoz, egyenesfutása a végsebesség közelében is rezzenéstelen, ívmenete semleges, s még provokációval sem bírható kitörésre. A friss fejlesztésű kitörésgátló havon is csak ritkán és finoman avatkozik be. A nagy üvegfelületek miatt jól átlátható a karosszéria, a vastag A-oszlopok azonban városi forgalomban zavarnak a kilátásban. A visszapillantók képe jó, de a szűk hátsó szélvédő miatt tolatáshoz jól jönne a radar segítsége. Városban elsősorban az autó szélessége okoz gondot, sok helyen csak a felfestett vonalakra állva fér el az S60. Autópályán elemében van a dízel, a hosszú ötödik és a kis fordulaton ébredő nagy nyomaték nyugodt és takarékos utazóautóvá teszi a legújabb Volvót. Az országúton csendes motor városi húzatásoknál hallhatóan dízel, szerencsére még a tempós gyorsításokhoz sem kell kétezres fordulat fölé forgatni.

Műszaki adatok

Öthengeres, soros, közvetlen befecskendezéses turbódízelmotor, elől keresztben beépítve, 20 szelep, két felülfekvő vezérműtengely, köztes hűtő. Hengerűrtartalom: 2401 cm3, furat 81 mm, löket 93,2 mm. Teljesítmény: 163 LE/120 kW (4200/min). Nyomaték: 340 Nm (1750/min). Felfüggesztés: elöl McPherson-felfüggesztés segédalvázon, hátul segédalvázas, több lengőkaros független felfüggesztés, elöl-hátul kanyarstabilizátorok. Elöl-hátul belső hűtésű tárcsafékek, ötfokozatú váltó. Gumiméret: 195/65 R15. Csomagtér: 424 l. Üzemanyagtartály: 70 l. Hossz x szélesség x magasság: 4576x1804x1428 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1470/1870 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 9 s. Végsebesség: 210 km/h. Fogyasztás (vegyes): 6,5 l/100 km. Tesztfogyasztás: 7,2 l/100 km.
Ár: 9 630 000 Ft

Előnyei

Hátrányai

+ Széles utastér
+ Kényelmes ülések
+ Nyomatékos és takarékos motor
+ Kiváló egyenesfutás és kanyarstabilitás
Szűk csomagtérnyílás
Vastag A-oszlopok
Hátul szűkös fej- és lábtér

 

Felszereltség

A D5 alapfelszerelése meglehetősen gazdag. A kategóriában kötelezőnek tekinthető kiegészítőkön kívül alapáras a két oldal- és a két függönylégzsák, a kitörésgátló, az elektronikus fékerőelosztó és a külső visszapillantók fűtése is. A rádió feláras tartozék.

Költség

A Volvo kétévi általános garanciát vállal, a rozsdagarancia 8 év. A dízelmotor szervizperiódusa hosszú, 20 000 kilométer, az átlagfogyasztás 7,2 liter/100 km. A hagyományosan értékőrző Volvók között a dízel kiemelkedően jó ártartó.

Az Autó2 újság 2002/3. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás