Újautó

2001. október 29. hétfő, 12:38

Tesztnapló: Mazda 323 1.6 - Angyalszív

Új motorjával dinamikusabbá vált a fél éve modellfrissítésen átesett alsó-középkategóriájú Mazda.

 

Az index a szélről a fényszóró belső sarkába került, a ködlámpa extrafelszerelés.Az ötágú Fondmetal- felnik közepe Mazda-jelvényes, a gumiméret 195/55 R15. A kocsit négy tárcsafék lassítja

A Mazda éveken át merész formájával kápráztatta az autósvilágot. 323-asa három éve szakított a hagyománnyal, meglepetésmentes vonalvezetéssel a részletes kidolgozásra helyezte a hangsúlyt. Az átdolgozás után a 323-as őrzi az alapértékeit, a praktikusságot és a jó biztonsági felszereltséget, és felejtésre ítéli korábbi hátrányát, a gyengécske motort.

Karosszéria, utastér

A négyajtós forma kiegyensúlyozott, az elődhöz képest a lámpák és a hűtőmaszk metszésén változtattak. A kasztni hagyományosan lapos építésű, így a tágra nyíló ajtókon át viszonylag mélyre kell beülni, emiatt a kiszállás hátulról nehézkesebb. Bent a kemény, de nem rossz minőségű műanyagok uralkodnak, hegemóniájukat az ajtók plüsskárpit betétje és a zárható kesztyűtartó fölötti puha burkolat töri meg. A műszerfaltömb felül sötétebb, alul világosszürke, a középkonzolt márványhatású betéttel színesítik. Magnóként egyedi gyárit építenek az autóba, alatta béleletlen tároló van. Rakodni még a két ülés közti helyre és a két kesztyűzsebbe lehet, ez kicsit kevés, és pohártartó sincs. A műszerfal informatív, a közepén digitális kijelző mutatja állandóan a külső hőmérsékletet.

A ajtók karfáira is került a középkonzolt díszítő műanyag betétből. A kormányt borító bőr perforált

A bőrhuzatú kormány és a kissé kemény töméssel a testet jól tartóra formázott ülés magassága állítható. A váltógomb is bőrös. Alapfelszereltség a négy légzsák, az öt állítható fejtámla és az 5×3 pontos öv. Hátraülve elég a fej- és a lábtér, a középső hely felnőtteknek csak rövid távon elviselhető. A két szélső helyen szabványos Isofix-gyerekülésrögzítő pontokat alakítottak ki. A háttámla 1/3-2/3 arányban osztva előredönthető, az ülőlap fix. A lehetőségeket bővíti, hogy a jobb elülső ülés támlája előrehajtható, így hosszú dolgok is szállíthatók a kocsin belül. Tesztautónkon a támla a lehajtás után nem akadt vissza a helyére. A kintről kulccsal nyitható csomagtartó méretes, sík aljú, csomagrögzítő gumikkal felszerelt, teljesen kárpitozott, csak a fedél belső fele maradt pőrén. A pótkerék lemezfelnis, nem szükségkerék, de kisebb méretű, mint a felszerelt gumik. Az autó összeszerelési minősége jó, az utastér csendes.

Motor, erőátvitel

A négyhengeres, hengerenkénti befecskendezéses 16 szelepes motor hengerűrtartalmát 1,5-ről 1,6 literre növelték, a teljesítmény így 98 lóerő. Az autónak jót tett a többletteljesítmény, dinamikusabbá vált. A motor alulról húz, 1500/percnél már terhelhető, nyugodtan pörgethető is. A váltókar kissé hosszú utakon jár, a kapcsolás pontos.

Vezetés, menettulajdonságok

Jól áttekinthető a kasztni, a hátralátást segíti a bal oldali aszferikus tükör. A pedálsor rendezett, a pedálerők kényelmesek, a fék határozott. Közvetlen a kormányzás, nagyon jó az útfekvés, semleges a kanyartulajdonsága az autónak, nem zavarják a hirtelen kormánymozdulatok, hűen követi a kijelölt utat. A rugózás sem ráz annyira, mint mostanában a Mazdáké, jól elnyeli az úthibákat.

Műszaki adatok

Soros, négyhengeres benzinmotor elöl keresztben beépítve, hengerenként négy szelep, két vezérműtengely, hengerenkénti befecskendező. Hengerűrtartalom: 1598 cm3, löket 78 mm, furat 83,6 mm. Kompresszió: 9,7:1. Teljesítmény: 98/72 LE/kW (5500/min). Nyomaték: 145 Nm (3700/min). Ötfokozatú kéziváltó, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson-, hátul független több lengőkaros kerékfelfüggesztés kanyarstabilizátorral. Elöl-hátul tárcsa-, elöl belső hűtésű fékek. Gumiméret: 195/55 R15. Csomagtér: 415 liter. Üzemanyagtartály: 50 liter. Hossz x szélesség x magasság: 4390x1705x1410 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1095/1585 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 11,6 s. Végsebesség 170 km/h. Fogyasztás (városban/országúton/kombinált): 11,3/7,1/8,6 l/100km.
Ár: 3 299 000 Ft

Előnyei

Hátrányai

+ Kényelmes vezetői helyzet
+ Stabil, komfortos futómű
+ Gazdag biztonsági és kényelmi felszereltség
+ Visszafogott fogyasztású nyomatékos motor
+ Pontos váltó
+ Három év garancia
Csak kulccsal nyitható csomagtérfedél
Nehézkes kiszállás hátulról
Kevés vezető környéki rakodóhely
Rövid szervizciklus

 

Felszereltség

A biztonsági felszereltség lényegében teljes a 4 légzsákkal, 5 fejtámlával és az 5 hárompontos övvel. A kormányzást szervo segíti, az ablakok és a tükrök elektromos mozgatásúak. A magnó a kormányról távvezérelhető, a szellőzés belső keringetésre zárható, a tanksapka belülről nyitható.

Költség

A Mazda 323-as drágább, mint a konkurens alapmodellek, viszont árfölényét felszereltségi többlettel ellensúlyozza. A 15 000 km-kénti szervizciklus átlag alatti, a 3 évi garancia csábító. Értékvesztése mérsékelt.

Az Autó2 újság 2001/10. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest 31 tagú zsűrije az Opel Corsát választotta...

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás