Újautó

2001. augusztus 28. kedd, 13:25

Tesztnapló: Alfa Romeo 147 1.9 JTD Distinctive - Nyomatékkal

“Az év autójá”-nak választott 147-es Alfa ötajtós változatával egyidejűleg debütált a megerősített JTD-motoros dízelváltozat.

 

A kupévonal az ötajtóson is megmaradt.
A rejtett kilincsű hátsó oldalajtók
alig törik meg az oldalnézetet

A 156-ostól átvett “kilincsrejtéses” technikával megmaradt a kupés jellegű oldalkép, így az ötajtós első pillantásra legfeljebb rövidebb elülső ajtajairól ismerhető fel. A lendületes, kifejezetten sportos igényeknek készülő alap-Romeo az átfésült, 1,9 literes közös csöves JTD-dízellel igazi nyomatékautóvá vált, így a sportos menetteljesítmények kedvelőinek csak a rekedtes, jellegzetesen alfás motorhangról kell lemondaniuk. Cserébe takarékosságot kapnak.

Karosszéria, utastér

A háromajtóshoz képest elöl nincs változás. A vezető és a navigátor magasságállítós ülése kényelmes, határozott oldaltartású, az ülőlap is kellően hosszú. A túlnyomórészt fekete anyagokból építkező beltér alkatrészei igényesek, a kárpitok és a műszerfalelemek tapintása illik a prémiumkategóriához.

Az archaizáló műszerfal és a bőrhuzatú sportkormány egyértelművé teszi, hogy a 147-es a motorizáltságától függetlenül kifejezetten sportos autó, ötajtós változatban családi vonásokkal

A komor utastérben üdítően hat a jól leolvasható, immár márkajellegnek tekinthető “csöves” műszerfal ezüstszínű keretezése és az órák fehér számlapja. A hátsó utasok nem sokkal könnyebben jutnak be, mint a háromajtós változat esetében, termetes vezető mögött alig marad lábhely. A három személyre párnázott hátsó pad, bár három fejtámlás, mégis csak két személynek kínál hosszabb távon is elviselhető komfortot. A fejtér kevés, az ülőlapok azonban hátul is kényelmesen hosszúak. Az ötajtós csomagterének mérete megegyezik a háromajtóséval, a nem túl nagy, mindössze 280 literes, de szépen kárpitozott láda térfogata az aszimmetrikus ülés- és támladöntéssel 1030 literig növelhető.

Motor, erőátvitel

A más Fiat-gyártmányokban már egy ideje szolgáló, 105-ről 115 lóerősre növelt teljesítményű, finomított üzemanyagrendszerű és turbójú, közvetlen befecskendezéses, közös csöves dízel nagyon nyomatékos. A 4500-as fordulatszámnál induló piros tartományig simán felpörgő motor 1800-tól elemi erővel húz, sőt 3000-től még rákapcsol. A gondos rezgés- és hangszigetelés szinte teljesen elzárja a dízelzajokat az utastértől, ezért járó motornál az ajtót kinyitva meglepetésként hat a csendet hirtelen megtörő a kerregés. A nyomatékos motorhoz kifejezetten hosszúra áttételezett sebességváltót illesztett az Alfa. A finoman kapcsolható, terhelésváltási reakcióktól teljesen mentes szerkezet ötödikje kedvez a hosszú távú takarékos autózásnak.

Vezetés, menettulajdonságok

Menet közben az utasteret belengi a versenyszellem. A fordulatszám-kedvelő dízelmotor és a jó fogású bőrkormány adják e hangulat alapját. Még autópálya-sebességnél is kifejezetten csöndes a gép, a szél- és a gördülési zaj minimális. A magyar utakon kötelező nappali kivilágítás nehezen leolvashatóvá teszi a fehér számlapú műszereket és a fedélzeti számítógép kijelzőjét, jó lenne egy, a műszervilágítást lekapcsoló gomb. A kategóriatársakénál igényesebb, alumínium alkatrészeket is felvonultató kettőslengőkaros elülső és a keresztlengőkaros hátsó futómű feszes csillapítású, kifejezetten a nagy sebességű irányváltásokra tervezett. A szervokormány raliautósan direkt, még nagy sebességnél sem mutat túlérzékenységet. A jól áttekinthető autó manőverezhetőségét némileg rontják a kisméretű külső visszapillantók, viszont a bal oldali aszferikus, holttérmentes kialakítású. Tolatáskor a középső hátsó fejtámla zavar a hátralátásban, rossz időben pedig gyorsan átláthatatlanná koszolódik a hátsó szélvédő. Az étvágytalan dízelmotor átlagosan nem egészen 6 liter gázolajat igényel 100 kilométerre.

MŰSZAKI ADATOK

Négyhengeres soros, közvetlen befecskendezéses turbódízelmotor elöl keresztben beépítve. Egy felülfekvő vezérműtengely, hengerenként két szelep. Hengerűrtartalom: 1910 cm3, furat 82 mm, löket 90,4 mm. Teljesítmény: 115 LE/85 kW (4000/min). Nyomaték: 271 Nm (2000/min). Elöl független felfüggesztés kettős keresztlengőkarokkal, hátul független keresztlengőkarok. Elöl-hátul tárcsafékek, kanyarsabilizátorok. Ötfokozatú kézikapcsolású váltó, elsőkerékhajtás. Gumiméret: 185/65 HR 15. Csomagtér 280/1030 l. Üzemanyagtartály: 60 l. Hossz x szélesség x magasság: 4170x1729x 1421 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1290/1810 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 10,5 s. Végsebesség: 191 km/h. Fogyasztás (városban/városon kívül/vegyes): 7,7/4,7/5,7 l/100 km. Tesztfogyasztás: 5,7 l/100 km.
Ár: 6 125 000 Ft

Felszereltség

A Distinctive-kivitelben alapáras a blokkolásgátló, a kipörgésgátló, a két elülső és a két oldallégzsák, a két függönylégzsák, a távirányítós központi zár, a kormányról vezérelhető CD-s rádió, a bőr sportkormány, az automata klímaberendezés, a fedélzeti számítógép, a könnyűfém keréktárcsakészlet és a két elülső ködlámpa is.

Költség

A dízel 147-es sportos takarékossága 6 125 000 forintba kerül. A hasonlóan felszerelt, de öt lóerővel erősebb 1,6-os benzines változat ennél kereken 1,3 millióval kerül kevesebbe. Ekkora különbséget valószínűleg nem lesz könnyű “leautózni”, így a 20 000 kilométeres szervizciklus és a benzinesekénél jobb értéktartás ellenére várhatóan csak a dízel- Alfák elszánt hívei döntenek majd a JTD-kivitel mellett. Az általános garancia 1 év, a rozsdásodás ellen 8 évig szavatol a gyár.

ElőnyeiHátrányai
+ Feltűnő, kupé jellegű forma
+
Kényelmes elülső ülések+ Sportosan direkt szervokormány
+
Jó biztonsági alapfelszereltség+ Takarékos, nyomatékos motor
+
Igényes, sportos szerkezetű futómű+ Finoman kapcsolható sebességváltó
Kis csomagtartó
Kisméretű külső tükrök
Nappal, bekapcsolt világításnál nehezen leolvasható műszerek
Könnyen koszolódó hátsó szélvédő

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás