Újautó

2001. május 28. hétfő, 23:58

Tesztnapló: Fiat Punto 1.8 HGT - Bors

A kategória európai listavezetőjének legsportosabb változata szűkített körnek készül – nagy teljesítménye, ára és sportos felfüggesztései ezt sejtetik.

 

A csak a sportosabb Fiat-modelleknek
fenntartott sárga fényezést is megkapja a Punto HGT.
205 km/órás végsebessége nem lebecsülendő

A második generációs Punto legalább úgy felhajtotta a Fiat eladási számait, mint elődje. A kínálati listán megmaradt a régi néven a legsportosabb változat is. A csak háromajtós kivitelben gyártott HGT alapvetően motorjában, felfüggesztésében, belső és külső trimjében és árában tér el az átlagosabb változatoktól.

Karosszéria, utastér

A Punto legfeltűnőbb tulajdonsága volt és maradt az autó kényelmes felépítése. A jól megválasztottan magas ülésmagasság, az alacsony küszöbszint miatt résnyire nyitott ajtóval még a háromajtós kivitelbe is viszonylag könnyű ki- és beszállni. A magasságában állítható vezetőüléssel és a billenthető kormánykerékkel, a jó pedálrenddel abszolút hibátlan vezetési helyzet alakítható ki, a belmagasság felemelt üléssel is méretes. A műszerpult kemény anyaga ízléses, műszerei jól áttekinthetőek, az utas előtti felületén kiképzett bugyor retikül vagy kisebb holmik elhelyezésére igen jól kihasználható. A kivitel alapvetően precíz, de az itt-ott szélesebb rések mediterrán lazaságra utalnak. A finom méretű és fogású kormány fémesen csillogó díszítése az imbusz imitációs csavarokkal, továbbá a középső pult kályhaezüstözése a sportosság jelrendszere. A két elülső ülés oldaltartásával és formájával egyaránt sportos, de nem harsogóan, ezért kényelmes, és még beszállni is jó. A kárpitozás ízléses, a textil látványos diadalt ül a műanyagon.

Motor, erőátvitel

Az ezerarcú hős. A változó szívószelep-vezérléses két vezértengelyes,
hengerenkénti négyszelepes motor a Fiat sportkocsijában, a Barchettában és
Alfa-modellekben is szolgál, az utóbbiakban 144 lóerős teljesítménnyel

A Punto HGT-t az egyéb változatoktól lényegileg a motorja és felfüggesztéseinek hangoltsága különbözteti meg. Az 1,8 literes motor a Barchettában 1,7 literesként aposztrofálttal tökéletesen megegyező, csak szelepdeklituningon esett át: annak a felirata változott. Ez az 1747 cm3-es, két vezértengelyes, változó szívószelep-vezérlésű hengerenkénti négyszelepes nagyon kényelmesen adja le 131 lóerejét, és 164 Nm-ének jelentős hányada is megjelenik már kis fordulaton. Nem meglepő, hiszen ez a motor 144 lóerőt ad le az Alfa-modelljeiben. A rendkívül szófogadó és rugalmas motor minden körülmények között játszi könnyedséggel viszi a karosszériát, 8,6 mp alatt gyorsul 100-ra, a végsebesség 200 km/óra felett van. A motor az autó jellegéhez képest csöndes. A váltó vajpuhán, kis mozdulatokkal kezelhető, teljesen zajtalanul dolgozik, akárcsak a kuplung. Nagyon ritka az ilyen jó összeállítás.

Vezetés, menettulajdonságok

Az erőfölény flottá, élvezetté teszi a vezetést. A kormánymű igen jó, direkt áttétele kis tempónál pillekönnyű, 70 km/óra felett finoman felkeményedő kormánnyal a vezethetési élményt elképesztő módon javítja. Semlegesek a sajátkormányzási tulajdonságok, és az egyenesfutás is hibátlan. A keményre hangolt felfüggesztésekkel meg is üli az utat, ez viszont katonás rugózási kényelemmel jár, különösen hátul. Ez a pattogós rugózás az érezhetően merev karosszériaszerkezet egyes elemeit hallhatóan megrezegteti. A fékek kis pedálerővel igen jól lassítanak. A karosszéria átláthatósága hátra a fejtámaszok miatt nem ideális, elöl pedig az A-oszlopok szélessége kissé zavaró.

Műszaki adatok

Folyadékhűtéses, soros négyhengeres, hengerenkénti befecskendezéses (Hitachi HCU.201) benzinmotor elöl keresztben beépítve. Acélblokk, könnyűfém hengerfej. Két fogazottszíjhajtású felülfekvő vezértengely, hengerenként négy szelep, változó szívószelep-vezérlés. Hengerűrtartalom: 1747 cm3, furat 82,0, löket 82,7 mm. Kompresszió: 10,3:1. Teljesítmény: 131 LE/96 kW (6300/min). Nyomaték: 164 Nm (4300/min). Ötfokozatú kéziváltó, hidraulikus működtetésű tengelykapcsoló, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson-felfüggesztések, hátul csatolt hosszanti lengőkarok spirálrugókkal, hidraulikus lengéscsillapítókkal. Kanyarstabilizátor elöl és hátul. Elöl-hátul tárcsafékek. Gumiméret: 185/55 R 15. Csomagtér: 295/1080 l. Üzemanyagtartály: 47 l. Hossz x szélesség x magasság: 3835x1660x1480 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1065/1550 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 8,6 s. Végsebesség: 205 km/h. Fogyasztás (EU, városon kívül/város): 6,4/11,5 l/100 km. Tesztátlag: 10,5 l/100 km.
Ár: 3 750 000 Ft

Felszereltség

A felszereltség inkább a kényelemre, semmint a biztonságra összpontosít. Alapáron egyetlen vezetői légzsák árválkodik, és a hátsó fejtámlák is csak extrapénzért járnak. A blokkolásgátló, a szervokormány, az elektronikus fékerőelosztó, a tűzvédelmi benzincsap, a ködlámpapár és a gyári riasztó azonban szériatartozék. A kényelmiek közül a légkondicionáló, a rádióirányításos központi zár, az elektromos oldalablakok, az elektromosan állítható és fűthető tükrök és a rádió tartozik a lényegesebbek közé, az esztétikaiak fontos eleme a négy 15-ös könnyűfém felni.

Költség

A sportos autók között a Puntónak a “tehetségéhez” képest jó ára van, és fenntartása sem drága. A szervizperiódus 20 000 km-es, az általános garancia egyévi (100 000 km-es), az átrozsdásodásra nyolc évet adnak, a fényezésre hármat, a védőszárny (assistance)-szolgáltatás egy éven át érvényes. A Punto viszonylag jó értéktartó, és könnyen eladható.

Előnyei

Hátrányai

+ Igen kényelmes utastér elöl, kiemelkedő be- és kiszállási kényelemmel
+ Ideális vezetési helyzet és vezethetőség
+ Dinamikus, csendes, szófogadó motor
+ Kiváló váltó és kuplung
+ Jó pedálrend
+ Hibátlan kormányzás és egyenesfutás
+ Hatásos fékek
Hiányos biztonsági felszereltség
Korlátozott kilátás hátra
Kicsi külső visszapillantó tükrök
Kényelmetlenül kemény, rázós rugózás
Zörgő karosszériaelemek hátul

Az Autó2 újság 2001/5. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás