Újautó

2001. március 29. csütörtök, 16:07

Tesztnapló: Volkswagen Sharan 1.9 PD TDI - Változó tér

Öt év után a Volkswagen felfrissítette egyterűjét, a Sharant. Az átdolgozás elsősorban formai felzárkózás a márkatársakhoz.

 

Az új Sharan elölről rögtön felismerhető a jelentőségteljesebb hűtőmaszkról és a látványos lámpaszemekről

Megújult a teljes belső tér, átalakult a motorkínálat, öntudatosabb a megjelenés, ám az autó alapjellemzői megmaradtak.

Karosszéria, utastér

Klasszikus fogásokkal formáltak a külalakon: újak a mintázatlan műanyag fényszórók, hangsúlyozottabb a hűtőmaszk, kiugróbb a lökhárító. Hátul most telilámpa fut végig, kissé emlékeztet a nyolcvanas évek hátfalra szerelhető lámpaimitáló prizmasorára. Az ajtók könnyen és tágra nyílnak, kényelmes a beszállás. Az elülső, hosszú ülőlapú, magas támlájú, oldaltartást adó ülések magasságban is állíthatók, karfájuk lehajtható. A biztonsági öv felső bekötési pontja, a kormány hossz- és tengelyirányban, a fejtámla magassága állítható. A kárpitanyagok jó minőségűek, puha felületű a műszerfal burkolata. Az ajtóra az üléskárpittal azonos plüssbetéteket és krómkilincseket szereltek.

A beltér helykínálata telt háznál is kényelmes utazási körülményeket teremt. A műszeregység látványát a körórákat keretező fémkarikák teszik hangulatossá

A műszerfal tetejére rakodórekeszeket ültettek, a zárható kesztyűtartó kicsi, és nehezen csukódó. Bár az ajtókon nagyok a zsebek, és a középkonzolból pohártartók csalogathatók ki, mégis kevés a rakodóhely, hiányzik a kardánbox. A középkonzolt a rádió-magnó-CD és a kétoldali légkondi kezelőpultja foglalja el. Hátulra is könnyű a beszállás, mind az öt hátsó ülés hosszhelyzete és támlaállása, fejtámlája állítható, mindegyik egyszerű mozdulatsorral kiszerelhető vagy előrehajtható; a helyzetük felcserélhető, minden ülés 3 pontos övvel felszerelt. Az utastér többféleképpen átrendezhető, a padlóba tett rögzítési pontok lehetőséget adnak rá, hogy a második sorban két ülés berakásakor azok középen legyenek. A két elülső ülés háttámláján a nagy zsebek felett, mint a repülőkön, gázteleszkópos asztalka hajtható fel, minden hátsó háttámla lehajtva szintén asztal lehet. A második és a harmadik üléssorba alul-felül hátravezették a fűtés/szellőzés légcsatornáit. A pótkerék a fenéklemez alatt rejtőzik, a jobb sárvédőben nagy rakodórekeszt, a balnál két szivargyújtó-csatlakozót alakítottak ki. A hátsó sorba jutáshoz a második sor ülései, akár a kétajtós autóké, előrebillenthetők. A kényelmesen nagy és magasra nyíló hátsó ajtón át pakolható rakodótér az ülések eltávolításával válik szerényből tekintélyessé, az így kialakított pakolótér síma padlójú, teljesen kárpitozott. Az összeszerelés minősége jó, az autó csendes, viszont kilóg a jó összképből, hogy az elülső ajtók kapaszkodóiról lemállik a gumibevonat.

Motor, erőátvitel

A motorkínálat erősebb, 115 lóerős, 1,9 literes PD Tdi dízelmotorja hajtja a tesztautót. Újdonsága az elődjéhez képest a korán ébredő és viszonylag korán elhaló magas nyomaték: 2000/perc motorfordulatnál szinte minden mozgósítható energia a vezető rendelkezésére áll. Használat közben így érdemes hamar felkapcsolni, ebben jó társ a pontos, hatsebességes váltó. Az autó a méreteihez képest dinamikusan mozog. A fogyasztás szinte vezetési stílustól függetlenül 8,1 liter száz kilométerenként. A motort indítás előtt pár másodpercig mindig izzítani kell, hidegen viszonylag sokára alszik el a kontroll-lámpa.

Vezetés, menettulajdonságok

A magasra emelt ülésből a forgalom jól áttekinthető, a tükrök és a vezetői helyzet jó, viszont a hátralátás bent hagyott fejtámlák esetén szinte egyenlő a nullával. Minden kézre áll, a pedálrend is rendben lenne, ha a fékpedál vasa nem tenne egy kanyart a gázpedál felé, így a kettő közt lavírozó jobb láb útközben megakadhat. A kormányerő jó, a kormányvisszaforgás ütemes, a kormányzás érezhető. A futómű meglepően stabil, túlfeszített helyzetben enyhén túlkormányozott, jó az egyenesfutása és az úthibaelnyelő képessége.

Műszaki adatok

Soros, négyhengeres dízelmotor, elöl keresztben beépítve, hengerenként két szelep, közvetlen befecskendezés, változó geometriájú turbófeltöltő, köztes hűtő. Hengerűrtartalom: 1896 cm3, löket 79,5 mm, furat 95,5 mm. Kompresszió: 19:1. Teljesítmény: 115/85 LE/kW (4000/min). Nyomaték: 310 Nm (1900/min). Hatfokozatú kéziváltó, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson-rendszerű, hátul független ferdetengelyű-, lengőkaros kerékfelfüggesztés kanyarstabilizátorral. Elöl-hátul tárcsafékek, elöl belső hűtésű. Gumiméret: 205/60 R15. Csomagtér: 256/ 2610 liter. Üzemanyagtartály: 70 liter. Hossz x szélesség x magasság: 4634x1810x1730 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1678/2000 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 13,7 s. Végsebesség 181 km/h. Fogyasztás (város/országúton/ kombinált): 8,4/5,3/6,4 l/100 km.

Előnyei

Hátrányai

+ Nagy és variálható beltér
+ Stabil, komfortos futómű
+ Erőteljes, mégis takarékos motor
+ Jó felszereltség
+ Pontos váltó
Hét üléssel, minimális csomagtér
Balesetveszélyes fékpedál-kialakítás
Lekopó kilincsbevonat
Kisméretű kesztyűtartó

 

Felszereltség

A tesztautó alapmodellt követő Comfortline-felszereltsége az extrák gazdag listáját vonultatja fel. Járnak hozzá az elektromos ablakok és tükrök, a négy légzsák, a két oldalra más-más hőfokot teremteni képes automata légkondi, a belülről is zárható központi zár, a blokkolásgátló, az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP). Alap még az ablaktörlő állítható intervallumú szakaszossága, a csomagtartó tetősín, rendelhető a xenonfényszóró.

Költség

Drága, de keveset fogyaszt, a felelősségbiztosítási költségeket elfogadható szinten tartja a hengerűrtartalom-határt alulról közelítő motor. A casco a magas ár miatt sokba kerül. A szervizintervallum 15 000 kilométerenkénti, ez abszolút értékben is elfogadható, a dízelek között pedig jónak számít . A kocsi értéktartása a márkanév presztízse és a dízeltechnika következtében átlagon felüli a kategóriájában.

Az Autó2 újság 2001/3. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás