Újautó

2001. március 29. csütörtök, 18:49

Tesztnapló: Toyota Land Cruiser 90 3.4 V6/3.0 TD

A Toyota a 2001-es modellévre ránctalanította az 1996-ban bemutatott 90-es Land Cruiser-sorozatot.

 

A Land Cruiser 90-est bizonyos piacokra
tízszemélyes kivitelben is szállítják. A Magyarországon hétszemélyesként kínált ötajtós változat belterében még teljes létszám esetén sem kell szoronganiuk az utasoknak

A magyarországi Land Cruiserpaletta középmodelljének tekinthető 90-es ötajtós kivitele sokkal inkább hosszú távú utazóautó, mint terepjáró. Bár kapcsolható összkerékhajtásával és hátsó differenciálzárjával terepen is könnyedén boldogul, igazi lételeme mégis inkább a lakókocsi- vagy jachtvontató szerep.

Karosszéria, utastér

Magasra kell lépni a beszálláshoz, ezért egy-egy fogantyút szereltek az A-oszlopokra. Bal kézzel ebbe, jobbal pedig a kormányba kapaszkodva könnyű “behuppanni” a puha párnázású és méretes vezetőülésbe. A műszerfalkép toyotás, dominál a szürke műanyag. A magasságállítható kormány és az ötfokozatú sebességváltó bőrborítást kapott. Az emelhető vezetőülésen mindenféle testalkatú vezető megtalálja a kényelmes vezetési helyzetet. A pedáltér az autó méreteiből adódóan tágas, a pedálrend kényelmes.

A Toyota személyautókból ismerős formájú, puha műanyaggal burkolt műszerfal középkonzoljának tetején az alapáras “terepműszer” trónol. A két szélső kijelző közül az egyik az iránytű, a másik pedig a műhorizont. A középső folyadékkristályos képernyőn a tengerszint feletti magasság, a külső hőmérséklet, az átlagsebesség, valamint a légnyomás és a menetidő jeleníthető meg

Az ajtózsebek és a megvilágított kesztyűtartó méretesek. A hátsó utasok kényelme kifogástalan, még az elülső üléseket teljesen hátratolva is kényelmesen elférnek az átlagos termetű felnőttek. A hátsó üléspad három személyre formázott, így a középső utas hoszszabb távon is kényelmesen ülhet. Az utastér szürke szövetével és műanyagával kárpitozott csomagtartó alaphelyzetben, az oldalablakok magasságáig pakolva 450 literes, de a 65/35 arányban osztott hátsó támla előredöntésével 840 literig növelhető. A csomagtartó oldalfalaira felhajtható üléspár kinyitásával hétszemélyessé bővíthető az utastér.

Motor, erőátvitel

A háromliteres, soros négyhengeres, könnyűfém hengerfejes, 16 szelepes dízelmotor még üzemmelegen is keményen és kissé remegve jár. A tervezők elhagyták a manapság már szinte kötelezően alkalmazott köztes hűtőt, így a nagy motor mindössze 125 lóerős. A kétezer körüli fordulatszámon ébredő 295 Nm-es forgatónyomaték azonban így is meggyőző. A turbódízelmotor már alapjáratról határozottan rántja meg az üresen is több mint 1,8 tonnás autót, terepezéshez és nehéz vontatmányok mozgatásához ideális partner. A 3,4 literes, 178 lóerős V6-os benzinmotor igazi “amerikás” gép. Gurgulázó hangjával hosszú távon a dízelnél kellemesebb útitárs, nyomatékmaximuma 303 Nm. A meglehetősen csúcsosra sikerült nyomatékkarakterisztika miatt a benzines a dízelnél kevésbé alkalmas a terepes használatra. Mindkét változathoz hasonló áttételezésű, ötfokozatú, kézikapcsolású sebességváltó jár. A hosszú ötödik fokozat a dízelmotorhoz illik jobban.

Vezetés, menettulajdonságok

A robusztus felépítésű futómű hangolása meglepően lágy, így a nagy sebességgel “érkező” keresztirányú úthibákon bizonytalanná válik az iránytartás. A kormányrásegítés mértéke ideális, a tekintélyes tömeg ellenére a vezető mindig biztos kapcsolatban marad az úttal. A magas súlypont miatt kanyarokban erős az oldaldőlés, gázelvételkor mindkét változat túlkormányzottá válik. A városi utazás a karosszéria méretei miatt nem könnyű feladat, a parkolásban segítenek a kis holtterű külső visszapillantó tükrök. A magas üléshelyzetből adódóan jól átlátható az autó, a vaskosra sikerült C-oszlopok azonban zavarnak a hátralátásban.

Műszaki adatok

3.4 V6: Hathengeres, V6-os benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Könnyűfém hengerfej, hengerenként négy szelep, hengersoronként két felülfekvő vezérműtengely. Hengerűrtartalom: 3378 cm3. Furat: 93,5 mm, löket: 82 mm. Teljesítmény: 178 LE/131 kW (4600/perc). Nyomaték: 303 Nm (3600/perc).
Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1840/2750 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 10,9 s. Végsebesség: 180 km/h. Fogyasztás (városban/városon kívül): 17,6/11,1 l/100 km.
3.0 TD: Négyhengeres, soros turbódízelmotor, elöl hosszában beépítve. Könnyűfém hengerfej, hengerenként négy szelep, két felülfekvő vezérműtengely. Hengerűrtartalom: 2982 cm3. Furat: 96 mm, löket: 103 mm. Teljesítmény: 125 LE/92 kW (3600/perc). Nyomaték: 295 Nm (2400/perc).
Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1890/2570 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 14,9 s. Végsebesség: 160 km/h. Fogyasztás (városban/városon kívül): 13,4/9,8 l/100 km.
Közös jellemzők: Létraalváz, elöl kettős keresztlengőkaros független felfüggesztés, hátul merev tengely hosszlengőkarokkal, elöl-hátul kanyarstabilizátorok. Elöl-hátul tárcsafékek. Ötfokozatú kézikapcsolású sebességváltó, kapcsolható összkerékhajtás, hátul differenciálzár. Gumiméret: 265/70 R16. Csomagtér: 450/840 l. Üzemanyagtartály 90 l. Hossz x szélesség x magasság: 4470x1820x 1915 mm.
Ár: 13 560 000 Ft (3.4 V6)
13 960 000 Ft (3.0 TD)

Előnyei

Hátrányai

+ Kényelmes és tágas (hétszemélyes) utastér
+ Erős, nyomatékos motorok (különösen a dízel)
+ Kedvező fogyasztás (dízel)
+ Jó áttételezésű szervokormány
A C-oszlopok zavarnak a hátralátásban
Keresztbordákra érzékeny futómű

 

Felszereltség

Mindkét motorváltozathoz alapáron jár a kormány és a váltógomb bőrhuzata, a hathangszórós rádió, a blokkolásgátló, az oldalablakok elektromos mozgatása, a távirányítós központi zár, az elektromosan állítható és behajtható külső tükörpár, a légkondicionáló, a két elülső légzsák, az elektromos mozgatású napfénytető és a középkonzol iránytűt és műhorizontot is magában foglaló műszeregysége.

Költség

A dízelváltozat 13 960 000 forintba kerül, ennél a benzines pontosan 400 000-rel olcsóbb. A benzinmotoros kivitellel 15 000 kilométerenként kötelező szervizre látogatni, a dízel olajcsere-periódusa 7500 kilométer. A fenntartás költségei ennek ellenére várhatóan a gázolajos változat esetében alakulnak kedvezőbben.

Az Autó2 újság 2001/2. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás