Újautó

2001. március 28. szerda, 23:46

Tesztnapló: Fiat Brava JTD - Olcsón jár

A Brava a közös csöves dízelmotorral igazi családi autó lehet.

 

Örök forma. A Brava jól őrzi formai értékeit,
mintha az idő nyomatlanul múlna felette.
A kis krómdísz a hűtőrácson a finom
átsimítás szinte egyetlen látható jegye

A családias karosszéria beosztású Brava kisebb simításokkal folytatja eladási karrierjét, a legnagyobb változást azonban külföldön, a gazdaságos, erős és nyomatékos közöscsöves dízelmotor bevezetése jelenti.

Karosszéria, utastér

A karosszéria alapvetően a régi maradt, a változásra elsősorban az autók díszítésére feltámadó króm felbukkanása a hűtőrácson hívja fel a figyelmet. A karosszéria beosztása a magyar egyautós családmodell etalonja is lehetne. Kényelmesen nagy, ízlésesen berendezett beltér társul méretes csomagtérrel. A kidolgozás mára már a Brava hat éves gyártása után a legszigorúbb kritikát is kiállja. Az ülések formai, kárpitozási és kényelmi minták is lehetnek, az oldalkárpitokon sem spóroltak a textiliával. A kormány sugárirányban, a vezetőülés magasságban állítható. A műszerfalat puha, hangsúlyozottan érdesre strukturált bevonat burkolja. A műszerkép egyértelműen jól értelmezhető. A hátsó ülések is kényelmesek, három fejtámla, de csak két kétpontos, nem állítható magasságú biztonsági öv szolgálja az ott ülők biztonságát, a lábhely igen jó a kategóriában. Ha a rakodási hely nem is nagy, sok van, keskeny merev zsebek a négy ajtón, rakodó a sebességváltó előtt, párnázott könyöklőként kiképzett doboz a két első ülés között, térképtartó a sebváltó mellett jobbra, és két nagy zseb az első ülések háttámláján. A kesztyűtartó kicsi. A csomagtér 380 l, az ülések előrehajtásával, tetőig pakolva akár 1165 literes is lehet.

Motor, erőátvitel

Az Alfa (2,4 literes) öthengeresének
egy hengerrel kurtított változata
dinamikusan és igen gazdaságosan szolgál

A Brava egyik legerősebb pontja a motor az erőátvitellel. Az egyvezértengelyes, hengerenkénti kétszelepes, közvetlen befecskendezéses, köztes hűtős, common rail turbodízel motorral ez a családi autó, takarékos és szinte benzinmotor járású, dinamikus mozgatóelemhez jutott. Az alapjáraton kicsit hangos, de rezonanciáktól akkor is mentes turbodízel hatezres percenkénti fordulatszámig forgatható, a fordulatszámmérő 4500-nál fordul pirosba, de 1200-tól intenzíven húz, turbólyuk nem észlelhető. A teljesítmény 105 LE, a nyomaték 200 Nm. A végsebesség 185 km/h százra 10,6 s alatt gyorsul fel. A motor jól passzol a váltóhoz a kuplung finom, és ami igen fontos igen takarékos (4,5 l/100 km országúti fogyasztású) összhangban vannak. A váltó kiosztása nagyon jó, normális úton, finoman kapcsolható.

Vezetés, menettulajdonságok

A modellek egyedfejlődésük során biztosan az első ráncfelvarrásra érnek be. A Brava is így van, az első McPhersonokból és hátsó hosszanati független lengőkarokból álló felfüggesztések, jó zaj- és rezonanciaszigeteltek, és a berendezési tárgyak is némák. A rugózási kényelem már-már nagyautós, a fékek említésre méltóan jól dolgoznak, a viszonylag direkt (három fordulatos) kormányt a szervo megfelelő erővel támogatja. Az egyenesfutás hibátlan és a kanyarodási tulajdonságok is igen jók.

Műszaki adatok

Folyadékhűtéses, soros négyhengeres, közvetlen befecskendezéses, gyűjtőcsöves (common rail) turbódízel motor közteshűtővel, elöl, keresztben beépítve, acél blokk, könnyűfém hengerfej. Egy fogazott szíj hajtású felülfekvő vezértengely, hengerenként két szelep, Garrett T 15 turbó (töltőnyomás 1,0 bar), Bosch EDC 15 befecskendezőszivattyú. Hengerűrtartalom: 1910 cm3, furat 82,0, löket 90,4 mm. Kompresszió 18,45:1. Teljesítmény: 105 LE/77 kW (4000/min). Nyomaték: 200 Nm (1500/min). Ötfokozatú kéziváltó, hidraulikus működtetésű tengelykapcsoló, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson felfüggesztések, hátul hosszanti lengőkarok spirálrugókkal hidraulikus lengéscsillapítókkal. Kanyarstabilizátor elöl és hátul. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek. Gumiméret: 185/55 R 15 Csomagtér: 380/1165 l. Üzemanyagtartály: 60 l. Hossz x szélesség x magasság: 4185x1740x1420 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1195/1735 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 10,6 s. Végsebesség: 185 km/h. Fogyasztás (EU városon kívül/város): 4,5/7,3 l/100 km. Tesztátlag: 6,1 l/100 km.

Felszereltség

A Brava biztonsági felszereltsége a mai átlagon van. Két légzsák, öt fejtámla, négy hárompontos, elöl övfeszítős biztonsági öv, tűzbiztonsági kapcsoló jár alapáron. A négy ablakos üvegmozgatás, a kulcsfejbe épített távvezérelt központizár, az indításgátló, az elektromos tükörmozgatás teszi összkomfortossá, az igen szép hangzású rádió-magnóval.

Költség

Az Olaszországban próbált Bravát ezzel a motorral hozzánk a Fiat csak egyedi megrendelésre hozza be. Árát csak a megrendelése feladásakor ismertetik, de a cég állítása szerint versenyképes a hasonló tudású versenytársakkal. A Fiat emelkedő minősége miatt az értéktartása is jó. A 20 000 km-enkénti szerviz a dízelmotorral jónak számít, és a Fiat alacsonyabb alkatrészárai az átlagnál olcsóbb üzemet sejtetnek.

Előnyei

Hátrányai

+ Szellős utas-, és nagy csomagterű karosszéria
+ Jó vezetési kényelem
+ Csendes beltér, jó rugózási kényelem és útfekvés
+ Dinamikus menettulajdonságok
+ Igen alacsony fogyasztás
Holtteres tükrök
A dízel kivitel magasabb ára a benzinesekhez képest
Alapjáraton egy kicsit hangosabb motor

Az Autó2 újság 2001/3. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás