Újautó

2000. szeptember 30. szombat, 13:43

Tesztnapló: Toyota Yaris 1.0 Linea Eco - Ingyenálló

A benzinmegtakarítás mellett jó érzést kelt a vezetőben, hogy Linea Eco háromajtósa tisztán áll a dugókban.

A stop&go felirat jelzi: a többi autónál zöldebben és olcsóbban áll egy helyben – különleges újdonsága kedvet csinál a dugóban vesztegléshez

Csak a Toyota kínál sorozatautón a forgalmi okból megálló autó motorját leállító, majd az újramozduláshoz életre keltő berendezést. A stop&go éppen a legzsúfoltabb szakaszokon csökkenti a szenynyezőanyag- és a zajkibocsátást – a városra termett.

Karosszéria, utastér

A magas, buborékforma autó sajátos, nagy lámpáival, jellegzetes hűtőmaszkjával továbbra is egyéni alakzat az utakon. A stop&go rendszer Linea Eco felirata csak a háromajtós kivitelre és egyféle felszereltségű Yarisra kerülhet fel. Nagyok az ajtók, nem nehéz a hátrajutás: a jobb oldali ülés előresiklik az útból. A sok kis pakolóhelyet is tartogató műszerfal izgalmas formavilága kopogós műanyagkeménységgel párosul. A térformáló középkonzol tartozéka a fedélzeti számítógép. A középre tolt térhatású digitális műszerfali kijelző fényereje felerősíthető. Az enyhe oldaltartást adó elülső ülések magasak, de bőven marad hely a fejek fölött. A biztonsági öv magassága nem változtatható. Hátul az oldalfalba mélyesztett könyöklők bővítik alkalmilag három utazónak is elég szélessé a helyet. A középen ülőnek nem jut fejtámla és automata öv. A hátsó ablak nem nyitható. Igen magas a fej fölötti tér, a lábhely bőven elegendő. A rakodótér keskeny és rövid, magas perem határolja. Nincs mód a rakhelynövelésre yarisos üléstologatással. Az üléstámla csak egyben dönthető le. A csomagtartó aljára időszaki pótkereket tesznek.

Motor, erőátvitel

A csúcstechnikát megtestesítő, változó szívószelep-vezérlésű VVTi-motor a hengerűrtartalmát meghazudtoló magabiztossággal mozgatja a takarékosra hangolt váltójú és némileg visszafogottan gyorsuló Eco-kivitelt. Az előzésekkor gyakran vissza kell kapcsolni; a váltó engedelmes, a motor hangos ilyenkor. A stop&go-rendszer mindenféle rándulás nélkül állítja le és halk önindítózással, rövid idő alatt, tévedések nélkül indítja el a motort. Az újraindítás eszköze a teljesen kinyomott kuplung, de a gurulást észlelve is indítózik a rendszert irányító számítógép. A rendszer megbízható, s ennek érdekében inkább működésbe se lép, ha hideg a motor, gyenge az akkumulátor, vagy kinyitják az ajtót, a motorháztetőt. Akkor is normálüzemben dolgozik, ha a műszerfali gombbal kiiktatja a vezető.

Vezetés, menettulajdonságok

A kissé keményen rugózó autó stop&go rendszerének a megállások adják meg az értelmét: minél több a dugó, annál boldogabb a környezeti tudat. Igaz, a megállások rendre ártalmas újraindításokkal járnak. A torlódások a városhoz kötődnek, ilyen helyen igazán tud hiányozni a kormányszervo. Az Ecóhoz felárért sem jár. A műszerfali kombinált kijelző szélén szerény zöld betűsor Eco vagy Stop felirata jelzi a stop&go működési állapotát. A motor csak akkor áll le, ha az autó már áll, a váltó üresben van, és a kuplung nincs kinyomva. Elinduláskor a kuplungozásra annyi idő alatt éled fel a motor, amennyi a váltókar kimért egyesbe tolásához szükséges.

Műszaki adatok

Négyhengeres, soros benzinmotor elöl, keresztben beépítve. Két felülfekvő vezértengely, hengerenként négy szelep, változó szívószelep-vezérlés. Hengerűrtartalom: 998 cm3, furat 69, löket 66,7 mm. Hengerenkénti befecskendezés. Teljesítmény: 68 LE/50 kW (6000/min). Nyomaték: 90 Nm (4000/min). Elöl McPherson-, hátul csatolt felfüggesztés. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, ABS. Ötfokozatú váltó, elsőkerékhajtás. Gumiméret: 155/80 R13. Csomagtér: 207 l. Üzemanyagtartály: 45 l. Hossz x szélesség x magasság: 3615x1660x1500 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 840/1340 kg. Gyorsulás (0-100 km/h) 13,8 s. Végsebesség 155 km/h. Fogyasztás (városban/városon kívül/vegyes): 7,06/5,16/5,2 l/100 km.
Ár: 2 490 000 Ft

Előnyei:

+ Tágas utastér
+ Jól működő stop/go- rendszer
+ Kiegyensúlyozott, korszerű motork
+ Kedvező menettulajdonságok
+ Takarékos, környezetkímélő közlekedés

Hátrányai:

— Kis csomagtér
— Nagy sebességnél, gyorsításkor zajos utastér
— Hiányzó kormányszervo és ülésmozgatás
— Drága ár

Felszereltség

Az Eco-összeállítás az alap Harmony-felszereltségnél is szerényebb, hiányzik a hátsó üléstologatás és a támla osztott dönthetősége. A biztonság viszont gazdagabb: az Ecóban van ABS és jobb oldali légzsák is. Említésre méltó szériatartozék még az állítható kormánymagasság, a rádiós magnó, a fedélzeti számítógép, az indításgátló, a színezett üveg.

Költség

A 2,5 milliós ár sok a szerény felszerelésű háromajtósért, még a felszerelési lépcső közeli fokain álló Yarisokhoz mérten is. Értéknövelő a 3 év általános és a 12 év átrozsdásodás elleni garancia. A spórolós motorral további megtakarítást hozhat az Eco-modell stop&go forgalomfüggő működése: a dugókkal zsúfolt fővárosi útvonalakon araszolva mérésünk szerint az egy litert közelíti az a benzinmennyiség, ami nem megy veszendőbe – a gyári adat szerint a városi megtakarítás 18 százalék (több mint 1 l). A Yaris használtautó-piaci értéktartása jó. Az Eco nem tologatható hátsó ülése, még inkább szervo nélküli kormánya ronthat a használtautó-piaci keresettségén, míg takarékos üzeme sokat javíthat rajta.

Az Autó2 újság 2000/9. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás