Újautó

2000. június 30. péntek, 13:04

Tesztnapló: Seat Ibiza 1.4 Stella - Tömegsport

Az autói sportos jellegét mindjobban hang- súlyozó Seat a háromajtós Ibiza külalakjával is az öreg motort meghazudtoló erőt sugároz.

A nagy oldalajtókat nem óvja műanyag csík a parkolóhelyi sérülésektől

Sok a közös elem, de több jellegzetes apróság, a gépháztető határozott ívei, az önállóság-teremtő hűtőmaszk vagy éppen a nagy embléma a Seat-vonulatot erősíti a Fabia/ Polo-padlólemeztársakkal szemben.

Karosszéria, utastér

Hosszú úton is kényelmes az utazás a hosszú ülőlapú, magas támlájú elülső üléseken. Oldaltartást is ad a kemény, alacsonyra helyezett ülés. Bár a kormány magassága is szabályozható, még a legalacsonyabb pontján is kissé magasan áll a kormánykerék. A jó vezetői helyzet kialakítását megnehezíti a pedálok elrendezése: a kuplungé hosszú utat jár be, a fék pedig jóval magasabban áll, mint a gázpedál. Az ajtók némi textíliája aligha ellensúlyozza a kemény műanyagok uralmát. A műszerfali kapcsolók és visszajelzők egyszerűek, hagyományosan jól áttekinthetők, és könnyen értelmezhetők. A vezető felé fordított középkonzol közepén nagy képernyő mutatja a rádió, a külső hőmérséklet, a pontos idő információit, s rébuszosan megjeleníti a távolra eldugott apró kapcsolókkal, nagy összpontosítással szabályozható fűtés állapotát is. A digitalizált fűtésnek csak az iránya szabályozható hagyományos forgókapcsolókkal. Az utastér jól átszellőztethető. A műszerfali kesztyűzseb kicsi, az ajtókon levők megfelelő méretűek. Az autóból jó a kilátás, a bal oldali tükör osztott. Bár az ajtó nyílása elég nagy, nem könynyű segítség nélkül megközelíteni vagy elhagyni a hátulsó helyeket. A támla ledöntésére az első ülések nem siklanak előre, a torlasz leküzdése az autó szellemiségének megfelelő sportosságot követeli meg.

Kényelmes, oldaltartást adó, élénk színű ülések, kemény borítású, szürke műszerfal

A hátsó ülőhely magasabb, mint az első, jó a kilátás, s még itt is elegendő a fej fölötti tér. A középtermetű elégedett lehet a térdhellyel, a magasabbaknak is jut némi tartalék. A háttámla alacsony, az ülőlap elég hosszú. A hátul ülők kinyithatatlan ablaka alatt az oldalfalba mélyedő könyöktámasz szélessé teszi az utasok helyét. Három személynek azonban nem érdemes hátraülni, a középre kerülőnek nem jutna fejtámla, csak padlóhullám. A hátsó üléstámla és a lapja is osztottan dönthető előre, ilyenkor az elfektetett ülés és a csomagtér szintje között 13 cm-es lépcső keletkezik. A csomagtérajtó kilincséül a nagy Seat-embléma szolgál. A felnyíló ajtó magas hátfali küszöbről emelkedik el. A magasra felemelt csomagot a raktér padlószintjének távoli mélyére kell leereszteni. A csomagtér egyenletes, de nem nagy: magas és rövid. A raktér alatt időszaki pótkerék utazik.

Motor, erőátvitel

A hengerenként kétszelepes 1,4-es motor csekély teljesítmény ellenére erőt demonstráló módon mozgatja a kisautót, noha a menetteljesítményei elmaradnak a méretosztály átlagától. A motor húzóereje kis fordulaton is érezhető, s sokáig megmarad. Az élénk gyorsításokhoz érdemes gyakori kapcsolásokkal 4000 körül tartani a fordulatszámmérő mutatóját, a hatást az ekkor felhangosodó zúgás erősíti. A váltókar gázadáskor nagyot lendül, kapcsoláskori útja a 3. és az 5. fokozat között olykor akadozik.

Vezetés, menettulajdonságok

Az autóból jól kilátni, az osztott bal oldali tükör alig hagy holtteret. A rugók keménysége, a csillapítás sportos feszessége rossz burkolaton kellemetlen ütéseket, túl acélos pattogásokat képes az utastérig juttatni. A futómű stabilitására erős kanyarokban, hirtelen irányváltásokkor is biztosan lehet számítani. A kormány kis erőigénnyel, pontosan irányít, a fékerő jól adagolható, kis helyen is könnyen lehet manőverezni az autóval.

Műszaki adatok

Négyhengeres, soros benzinmotor elöl, keresztben beépítve. Egy felülfekvő vezértengely, könnyűfém hengerfej, hengerenként két szelep. Hengerűrtalom: 1391 cm3, furat 76,5 mm, löket 75,6 mm. Hengerenkénti befecskendezés. Teljesítmény: 60 LE/44 kW (4700/min). Nyomaték: 116 Nm (3500/min). Elöl McPherson-, hátul kapcsolt felfüggesztés. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek. Ötfokozatú váltó, elsőkerékhajtás. Gumiméret: 165/70 R13. Csomagtér: 250/782 l. Üzemanyagtartály: 45 l. Hossz x szélesség x magasság: 3877x1640x1422 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 988/1448 kg. Gyorsulás (0-100 km/h) 15,1 s. Végsebesség: 157 km/h. Fogyasztás (városban/városon kívül): 8,9/5,4 l/100 km.
Ár: 2 561 000 Ft

Előnyei:

+ Kényelmes első ülések
+ Tágas utastér
+ Megbízható kanyartulajdonságok
+ Kedvező fogyasztás

Hátrányai:

— Nehézkes ki- és beszállás hátra
— Magas csomagtér- perem
— Kemény rugózás
— Akadozó váltó
— Magas ár

Felszereltség

Az Ibiza-felszereltségsor közepes Stella-kivitele egyebek mellett szervokormányt, vezetőoldali légzsákot, elöl övfeszítős öveket, osztva lehajtható hátsó üléseket, színezett üvegeket és indításgátlót tartalmaz, az autóhoz jár a távvezérlős központi zár, az állítható magasságú kormánykerék és vezetőülés és a fordulatszámmérő is. Az ablakok és a tükrök kézi működtetésűek.

Költség

Az Ibiza a kategória hasonló teljesítményű modelljeihez képest drága, önmaga ötajtós változatánál 120 000 forinttal olcsóbb. Minimális szolgáltatás az egy év garancia, a 15 000 km-enkénti szerviz- és olajcsere-periódus, s aligha számíthat bőkezűnek a 6 év átrozsdásodás elleni jótállás. Kategóriájában viszonylag takarékosnak számít a gyári adat szerinti 6,7 l/100 km-es átlagfogyasztás. Az osztály általánosan jó értéktartása a VW-csoport nevesebb márkáihoz közelítő értékőrzést ígér a Seatnak is.

Az Autó2 újság 2000/6. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék: , ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hyundai Santa Fe

A koreaiak nem kapkodnak, egyelőre patikamérlegen adagolják az információkat...

Itt az új Suzuki Ignis

Hamarosan elérhető lesz a hazai kereskedésekben az új Ignis....

Az Autobest a közlekedés biztonságáért

"Minden nap 500 gyermek veszíti életét közlekedési balesetben. Ezt...

Dízelbotrány Németországban

A Volkswagen dízelbotrány új szakaszába lépett. Németországban a céget...

Ilyen az új Volkswagen Caddy

Az 1982-ben bemutatott egyszerű platós Golfból igazi multifunkciós modell...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás