Újautó

2000. május 30. kedd, 14:19

Tesztnapló: Toyota Avensis 2.0 D4-D Linea Sol - Keleti nyugalom

Közvetlen befecskendezéses motorjával az európai dízelélmezőny csúcsára tör a japán márka modellje.

A megújítás előtt álló hagyományos formájú négyajtós tágas utasteret zár körül.

Karosszéria, utastér

A fabetétes Sol-kivitel felszerelésének dúsításával harcol az idő múlása ellen

Az Avensis hagyományos utasterében minden a helyén van. A vezetőülés lapja elég hosszú, s a támlához hasonlóan oldaltartást ad. Az ülés kényelmes, a fej fölötti magasság elegendő, noha oldalról erősen behajlik a kapaszkodó. A műszerfal borítása puha. A sok műanyag ellenében némi textil, a váltógombon bőr, a kapcsolók körül több helyen is fabetét ad változatosságot. Jól áttekinthetők a jelzések. Nem nagyok a zsebek, a középkonzol alatti rész és a könyöktámasznak túl mély tároló is kevés rakodási lehetőséget kínál. A hátsó oszlopok, a fejtámlák és a megemelkedő far elég sokat takar tolatáskor, egyébként jól kilátni az autóból. A tükrök nagyok, a bal oldali osztott is. Könnyű megtalálni a hosszú útra is érvényes kényelmet: a vezetőülés sokoldalúan állítható, a pedálrend megfelelő, a kormány fölösleges erőkifejtés nélkül forgatható, a váltó kézre áll, rövid utat jár be. A hátsó ülésen bőséges a lábhely, a középtermetűnek elegendő a magasság is. Hosszú az ülés lapja, magas, enyhén ívelt a támlája, kényelmesen utazhat alkalmilag három utas is, a középsőnek szintén jár fejtámasz és hárompontos öv. A támla osztva, az ülőlap sehogyan sem hajtható előre. Szűk a csomagtéri összeköttetés, a támla nem simul az ülésre. A csomagtartó nyílása nem nagy, a fedele biztonságosan magasra nyílik, támasztókarjai a raktérbe hajlanak. A hoszszan előrenyúló raktér hátul széles, a kerekek között erősen öszszeszűkül. A kissé mély és zegzugos csomagtartó összességében tágas, szilárd lapja alatt teljes pótkerék utazik.

Motor, erőátvitel

Az első common rail Toyota-motor a kivitelhez hasonlóan kiforrottnak hat

Nagyon rövid izzítás után kissé hangosan kel életre a D-4D, közvetlen befecskendezéses, négyhengeres turbódízelmotor. Az első gázadás még zajos, a motor felmelegedése kezdetén elcsöndesedik. A melegen nagyon halkan, kiegyensúlyozottan járó, a vezetőülést csak egészen halványan rezegtető motor erőteljes gázadásra visszafogottan dízeles rotyogással erőt demonstrál. Alacsony, 1800-as fordulattól teljességgel kibontakozik a gázadásra azonnal mozgósítható húzóereje, ami csak a 4000-es fordulat fölé jutva kezd lanyhulni. Nem kell sűrűn kapcsolgatni a néha akadozó váltót.

Vezetés, menettulajdonságok

A motor lehetőségeit kihasználva akár sportos gyorsításokkal, merész előzésekkel is lehet próbálkozni. A futómű a motorhoz illő, a komfortosan rugózó autó jóindulatúan reagál a hirtelen irányváltásokra is. A szinte lágy rugózás sokat elnyel az úthibák ütéseiből, de a hibák halmozódásakor hajlamos bólogató mozgásokba kergetni magát. Az utastér kényelmét a csöndessége fokozza.

Műszaki adatok

Négyhengeres, soros turbódízelmotor elöl, keresztben beépítve. Könnyűfém motor, hengerenként négy szelep. Hengerűrtalom: 1995 cm3, furat 82,2 mm, löket 94 mm. Közvetlen gyűjtőcsöves befecskendezés (1350 bar). Teljesítmény: 110 LE/81 kW (4000/min). Nyomaték: 250 Nm (2000/min). Elöl-hátul független többkaros felfüggesztés. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, ABS. Ötfokozatú váltó, elsőkerékhajtás. Gumiméret: 195/60 R15. Csomagtér: 500 l. Üzemanyagtartály: 60 l. Hossz x szélesség x magasság: 4490x1710x1425 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1320/1830 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 11,4 s. Végsebesség: 195 km/h. Fogyasztás (városban/városon kívül): 8/4,8 l/100 km.

Előnyei:

+ Tágas, kényelmes utastér
+ Kedvező menettulajdonságok
+ Csekély fogyasztás
+ Gazdag felszereltség

Hátrányai:

— Csomagtéri szűkületek
— Sűrű szervizciklus
— Magas ár

Felszereltség

A Sol-kivitel felszereltségéhez tartozik egyebek közt a blokkolásgátló, az állítható kormánymagasság és vezetőülés deréktámasszal, az elektromos tükörmozgatás és első/hátsó ablakemelés, az ablaktörlőlapát jégmentesítése, a ködfényszóró, az indításgátló, a központi zár, a szervokormány, a színezett üveg, a két elülső légzsák, az oldallégzsákok és akciós kínálatként a rádiós magnó, a riasztó és a légkondicionáló.

Költség

A korszerű hajtásnak ára van: az azonos felszereltségű és hengerűrtartalmú, de hagyományos turbódízelmotornál egymillió forinttal drágább a D4-D. Japánosan kedvező a 3 év garancia, szűkmarkú az átrozsdásodással szemben vállalt 6 év jótállás. Fárasztó és költséges teher a 15 000 km-enkénti szerviz- és a 7500 km-enkénti olajcsere-kötelezettség. Nagy megtakarításokat jelent az autó feltűnően csekély üzemanyag-fogyasztása (a tesztátlag 6,3 l/100 km). A felszerelést gazdagító akció a tavaszi hónapokban várhatóan érvényben marad, ami ellensúlyozhatja a közelgő modellváltás értékcsökkentő hatását.

Az Autó2 újság 2000/5. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás