Újautó

1999. július 28. szerda, 16:29

Tesztnapló: Citroën Xantia 2.0 HDi SX Komfort - Sínen van

A kategória legkorszerűbb autója tovább korszerűsödött, közvetlen befecskendezéses dízel költözött gépházteteje alá.

 

Nagy vezetési és utaskényelme jó
elsődleges biztonsági felszereltséggel társul.
Az új dízellel nemcsak takarékos, hanem
menettulajdonságai is dinamikusak

A világ legjobb dízeljeit gyártók között számon tartott PSA-csoport, ideiglenes hátrányát ledolgozva, a közvetlen befecskendezésesek nyomába szegődik. Ez az új, nagynyomású közvetlen befecskendezéses, HDi(High-pressure Direct injection)-motor a Citroën és a Peugeot modelljeiben áll szolgálatba.

Karosszéria, utastér

A Xantia a világ egyik, kategóriájának pedig a legkorszerűbb felépítésű szériaautója. Hidropneumatikus rugózása és ennek nagynyomású rendszeréről táplált fékrendszere és kormányszervója olyan aktív biztonságot és vezetési meg utazási kényelmet ad, ami konkurensei fölé emeli. Az ebből a különleges rugózásból adódó terheléstől független, állandó hasmagasság nemcsak a rugózási kényelem szempontjából fontos, de a Xantia terhelésre alig változó stabilitásának, aerodinamikai tulajdonságainak is meghatározó része. Ugyanakkor a kézzel is változtatható hasmagasság, a kisebb terepakadályok, rossz útviszonyok (hó) leküzdésére is alkalmassá teszi.

Három pedál teljesen egy síkban – példás és biztonságos megoldás

Karosszériája átgondoltan kialakított, és a mai világban egyéniséget mutat (Autó2, 1999/3.), nagy utas- és átlagos méretű csomagterével a kényelmes, akár hosszú távú utazás feltételeit is kielégíti. A franciásan puha ülések mindenütt kényelmesek. A berendezés kialakítása és minősége a tipikusan citroënes lezserség és avantgárd irányából egyre németesebbre fordult. Az alkalmazott anyagok finomak, különösen jól látszik ez a műszerfal puha műanyagán és a kárpitozáson. Az elülső utasok széles és magas utastérben ülnek, a tengelyirányban elmozdítható kormány és a vezetőülés állítható magassága, derékíveltsége optimálisan szolgálja a vezetethetőséget. Hátul tágas és magas is a tér, méretes a térdhely, a nagyra nyíló ajtón könnyű a ki- és a beszállás, az aszimmetrikusan egyszerűen összecsukható hátsó ülések a 435 literes csomagteret hatalmasra, 1405 l-re növelik, a teljes értékű pótkerék kívülről, alulról csimpaszkodik a padlólemezén. Az utastérben kevés a rakhely, a kesztyűtartóba még a kezelési könyv sem fér be – igaz, nagy zsebek vannak az üléstámlákon. A pedálrend etalon értékű, nincsen hasonlóan jó elrendezés a piacon. A gázzal egy szintre vitt fékpedál, cselekvési idő rövidítő hatása balesetvédelmi eszköz is. A fűtésszabályozás a kettős műszerfali oldalfúvókákkal ügyesen oldja meg a fűtés és az ablakpárátlanítás kettős feladatát. A műszerfal jól áttekinthető. A kézifékkar kis erővel, szinte hangtalanul és feltűnően finoman működik. Az esőérzékelős ablaktörlő hibátlanul dolgozik, a hátsó ablaktörlő értékelendő felszerelés.

Motor, erőátvitel

A korábbi dízeletalon Citroën és Peugeot a közvetlen befecskendezésesek megjelenésével veszített fényéből, a közös cég az új, 2,0 literes HDi-motorral most a versenytársak után ered. A közvetlen befecskendezéses, közös csöves, egyvezértengelyes, hengerenkénti kétszelepesbe a köztes hűtőn keresztül KKK-turbófeltöltő nyomja a levegőt. A teljesítmény 110 LE, a legnagyobb nyomaték 250 Nm, ami már 1750/perces fordulaton megjelenik. A motor alapjáraton sem igazán csendes, az elektronikus gázpedál parancsára emelkedő fordulaton markánsan dízeles hangjával, ha nem is nagyon hangosan, de az utastérben jól kivehetően jelentkezik. A motor alapról parádésan, turbólyuk nélkül húz el, szinte minden fordulatszám-tartományban nyomatékosan dolgozva (12,5 mp-ével) a Xantiát már-már gyorsulásbajnokká avatja, és a 191 km/ órás végsebesség is méltányos. A nagy nyomaték miatt a városban alig kell kapcsolni. Ez a motor a fanatikus dízelgyűlölőket is megtaníthatja arra, hogy a gázolajégetésnek is megvan a ma- ga szépsége, és fordulatszám-barátságban is közel áll a benzinesekhez. A kuplung, a váltó finoman szolgál, az erőátvitel-lánc csöndesen vezet a gumikig.

Vezetés, menettulajdonságok

Az autók alapvető feladata az lenne, hogy a lehető legnagyobb kényelemben, a leggyorsabban juttassák vezetőiket, illetve utasaikat a rajttól a célig. Célkitűzés tekintetében kategóriájában, de azon túl is, a Xantia az osztályfőnök. A hidropneumatikus rugózáson nyugvó első McPhersonok és a hátsó, független hosszanti lengőkarok elképesztően jó rugózási kényelmet, ugyanakkor élvezetés kanyarstabilitást adnak. Felfüggesztéseinek zajszigetelése felett azonban, ha nem is nagyon, de eljárt az idő. A mára már nem elég direkt áttételezésű kormány ellenére jó az irányíthatósága és az egyenesfutása, a kormányerők optimálisak. A nagynyomású hidraulikáról táplálkozó fék kis pedálerőkkel hatásosan dolgozik, a jó pedálsor felér egy biztonsági kialakítással. A váltó csendes és precíz, áttételei jól igazodnak a motorhoz.

Műszaki adatok

Folyadékhűtéses, soros négyhengeres, négyütemű, közös csöves (common rail) közvetlen befecskendezéses dízelmotor, elöl keresztben beépítve, könnyűfém hengerfej, acélblokk. Nagynyomású (1350 bar) Bosch-szivattyú, KKK-turbófeltöltő, levegő/levegő köztes hűtő. Egy fogazottszíjhajtású, felülfekvő vezértengely, hengerenként két szelep. Hengerűrtartalom: 1997 cm3, furat 85,0, löket 88,0 mm. Kompresszió: 18:1. Teljesítmény: 110 LE/80 kW (4000/min). Nyomaték: 250 Nm (1750/min). Ötfokozatú kéziváltó, hidraulikus működtetésű tengelykapcsoló, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson-felfüggesztések, hátul független hosszanti lengőkarok, nagynyomású, hidropneumatikus rendszer. Gumik: 205/60 R 15. Kanyarstabilizátor elöl és hátul. Elöl és hátul tárcsafékek. Csomagtér: 435-1405 l. Üzemanyagtartály: 65 l. Hossz x szélesség x magasság: 4524x1755x1400 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1435/2010 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 12,5 s. Végsebesség: 191 km/h. Fogyasztás (EU városon kívül/város/vegyes): 4,5/7,3/55 l/100 km. Tesztátlag: 7,4 l/100 km.
Ár: 6 130 000 Ft

Felszereltség

A Xantia SX Komfort, ha legfőbb kényelmi felszerelését, a hagyományos rugóknál jóval korszerűbb, de lényegesen költségesebb különleges hidropneumatikus rugózását nem számítjuk, akkor is jól felszerelt. Az automatikus klímaberendezés, a szervokormány, az állítható magasságú vezetőülés, a blokkolásgátló, az elektromos tükrök és ablakmozgatás, az esőérzékelő ablaktörlő, a hátsó ablaktörlő és -mosó, a harmadik féklámpa, a távnyitós központi zár, az indításgátló, a pollenszűrő, az osztva dönthető hátsó ülések, a hátsó napvédőfüggöny, a színezett üvegezés mind szériafelszerelés. De szériaszerelvény biztonsági felszerelések közül még a két első légzsák, a négy fejtámla, az első övek pirotechnikai feszítője is.

Költség

A korszerű motor a dízelek közt ritkábbnak számító 20 000 km-es olajcsere-periódust igényel, a kötelező átvizsgálásokat is ilyenkor ejtik meg. Az általános garancia egy év vagy 100 000 km, a sokak számára félelmetes hidropneumatikus rendszert két év garancia védi. Az átrozsdásodás ellen a cég 5 év garanciát vállal. A csekély fogyasztás a Xantiával gyorsan megtérülő befektetés lehet, hiszen a korszerű HDi-motoros, 110 lóerős változat, ha nem is kicsi, de az átlagosnál kisebb, 250 000 forintos árdifferenciát mutat a benzineshez (2.0, 16V) képest. A korszerű motorhoz, a műszaki színvonalhoz, a mérethez és a felszereltséghez képest az ár kedvező. Ugyanakkor a Citroënek rosszabb értéktartása a használtautó-piacon jó vétellel, de gyengébb eladási lehetőségekkel kecsegtet.

Előnyei

Hátrányai

+Kényelmes, jó kidolgo- zású ötajtós karosszéria
+
Terheléstől független, ugyanakkor változtat- ható hasmagasság
+ Kiemelkedően jó rugó- zási kényelem
+
Nagyon jó menettulajdonságok
+
Példamutatóan jó pedálrend
+Dinamikus menettulajdonságok
+
20 000 km-es olajcsere- periódus
+ Gazdag felszereltség
+
Csekély fogyasztás
Kevés rakodási hely az utastérben
Kicsit túláttételezett kormány
A futómű hiányos zajszigeteltsége
Várható értékvesztés

Az Autó2 újság 1999/7. számában megjelent cikk rövidített változata

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás